۱۰ نکته برای تمیز کردن و نگهداری کلبه چوبی

راهنمای نظافت کلبه چوبی چه در دل طبیعت و چه در میانه شهر

در اینجا ۲۰ نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا کلبه چوبی خود را تمیز و مرتب نگهدارید.

کلبه‌ها معمولا خانه‌های کوچکتر با پلان محدود هستند.

شاید تعجب کنید که چرا کلبه کوچک شما چرا به سرعت کثیف می‌شود. در این مقاله سعی می‌کنیم نکاتی برای داشتن کلبه‌ای تمیز و مرتب را خدمت شما همراهان آریاپاک بیان کنیم.

در اینجا ۱۰ نکته برای تمیز کردن و حفظ نمای بیرونی کلبه شما را لیست می‌کنیم:

۱٫ قسمت بیرونی را بشویید

اگر کلبه شما چوبی است، به روش خاصی برای تمیز کردن نیاز دارد. اغلب چوب‌هایی که برای ساخت کلبه استفاده می‌شوند، نرم هستند و در صورت شستشو با فشار آب احتمال خراب شوند.

به جای شستشوی کلبه با فشار آب می‌توانید از برس‌های نرم استفاده کنید. برای تمیز کردن کلبه شما نیاز به یک برس با دسته بلند دارید.

حالا باید یک پاک کننده مناسب چوب را انتخاب کنید. پاک کننده های مختلفی در بازار وجود هستند که برای تمیز کردن انواع چوب تولید شده اند. پاک کننده را روی چوب‌ها اسپری کنید.

باید توجه ویژه ای به مناطقی که تار عنکبوت در آنها باقی مانده است داشته باشید. اینها مناطقی هستند که راحت‌تر کثیف می‌شوند.

پس از استفاده از پاک کننده، نیم ساعت یا هر چقدر که بر روی آن نوشته شده است صبر کنید و سپس آن را بشویید. با استفاده از برس، دیواره چوبی را با آب بشویید. آنها در کمترین زمان مانند قبل خواهند درخشید.

۲٫ از رنگ مخصوص چوب استفاده کنید

رنگ‌های مناسب چوب باعث می‌شوند عمر کلبه چوبی شما افزایش یابد. همینطور رنگ چوب به افزایش درخشندگی و زیبایی چوب کمک می‌کند.

قبل از اینکه نسبت به تهیه رنگ اقدام کنید باید درباره جنس چوب تحقیق کنید و سعی کنید رنگی مناسب با جنس چوب کلبه خود پیدا کنید.

رنگ چوب مانع از آسیب زدن حشرات به چوب شوند. همچنین باعث براق شدن چوب می‌شود.

۳٫ از سنباده برای نجات کلبه تان استفاده کنید

وقتی سوراخ‌های ریزی بر روی چوب‌های دیواره کلبه شما ایجاد شود، حشرات می‌توانند آن سوراخ‌ها را به عنوان خانه خود انتخاب کنند، همینطور باعث می‌شود این سوراخ‌های ریز مواد شیمیایی موجود در طبیعت را جذب کنند.

سنباده زدن به صاف و یک‌دست شدن چوب‌ها و دیواره های کلبه شما کمک می‌کند و به افزایش عمر کلبه‌تان و همچنین تمیزتر شدن آن کمک می‌کند.

یک دیسک ۸۰ گریت روی یک سنباده برای چوب سفید مناسب است. قبل از رنگکاری چوب‌ها و همچنین بعد از رنگ زدن آن می‌توانید سنباده زنی کنید. 

۴٫ نمای بیرونی کلبه را از وجود موریانه ها در امان نگهدارید

اگر کلبه شما بیشتر از چوب ساخته شده است، پس باید نگران موریانه ها باشید. این حشرات از چوب تغذیه می‌کنند.

آنها معمولاً به دلیل وجود یک درخت خشک شده، اطراف آن جمع می‌شوند و شروع به خوردن درختان از درون به بیرون می‌کنند.

سپس آنها به منبع جدیدی از چوب مهاجرت می‌کنند. برخی از الوارهایی که برای ساخت کلبه از آنها استفاده می‌شود غذای بسیار مناسبی برای موریانه ها هستند.

شما باید به طور مرتب کلبه خود را از نظر وجود علائم هجوم موریانه بررسی کنید.

یکی از راه هایی که می توانید هجوم را تشخیص دهید، وجود مسیرهای گلی است.

این تونل ها درواقع کانال‌هایی هستند که موریانه ها می سازند و از آنها برای حرکت ایمن از یک منطقه به منطقه دیگر استفاده می کنند.

آنها از یک دیوار بالا می روند تا زمانی که به نقطه نرمی در چوب برسند. سپس آنها شروع به جویدن چوب می‌کنند تا یک تونل جدید ایجاد کنند.

همچنین می توانید اثری از آنها را در داخل کلبه نیز بیابید.

آنها سوراخ های کوچکی روی چوب ایجاد می‌کنند و زباله های خود را بیرون می‌ریزند. ممکن است متوجه مقداری خاک اره و فضله های کوچک در پایه دیوارهای خود شوید.

لحظه‌ای که متوجه حضور موریانه شدید، باید برای از بین بردن آنها با افراد متخصص تماس بگیرید.

موریانه ها می توانند به کلبه شما آسیب جدی وارد کنند. یک متخصص می تواند آنها را از بین ببرد و به حفظ امنیت کلبه چوبی شما برای نسل های آینده کمک کند.

۵٫ اتصالات الوارها و چوب‌ها و سایر اجزای کلبه را بررسی کنید

کلبه های چوبی از طریق ماده صمغی شکلی درزگیری می‌شوند. این یک ماده ملات مانند است که بین چوب‌ها را می‌پوشاند.

در واقع ماده‌ای که چوب‌ها را به هم می‌چسباند، همچنین از ورود حشرات، کپک‌ها و آب و هوا از کنار کنده‌ها به داخل کلبه جلوگیری می‌کند.

با گذشت زمان، این مواد شروع به فرسایش می‌کنند و باید آنها را دوباره تقویت کرد، در غیر این صورت شکاف‌هایی به داخل کلبه چوبی باز می‌شود و شاهد افزایش مداوم مشکلات خواهیم بود. درزگیری مناسب همچنین باعث کاهش مصرف انرژی کلبه شما می شود.

بهبود چنگک (مایع درزگیری) نسبتا آسان است. شما فقط باید آن را از فروشگاه‌های لوازم ساختمانی خریداری کنید و طبق دستورالعمل آن را اعمال کنید.

۶٫ سیستم تخلیه را بررسی کنید

برای خانه‌های چوبی، قرار گرفتن در معرض آب می‌تواند نابودکننده باشد. بایستی کلبه چوبی تان به نحوی باشد که موقع باران آب به طور طبیعی با شیب ملایمی از آن سرازیر شده و از کلبه دور شود. اگر آب باران یا آب‌های جاری به خانه شما نفوذ کنند، می تواند کلبه شما را در معرض خراب شدن قرار دهد.

۷٫ بیرون کلبه را با بورات بپوشانید

از آنجا که خانه شما از چوب ساخته شده است، شاهد هجوم حشرات خواهید بود. گونه‌های مختلفی از حشرات هستند که با پیدا کردن چوب جشن می‌گیرند. استفاده از بورات (سدیم تترا هیدروبورات) به عنوان پوشش خارجی خانه‌تان می‌تواند آن را از هجوم حشرات حفظ کند.

بورات معمولا به صورت اسپری در بازار به فروش می‌رود. برخی از اسپری های بورات برای حیوانات خانگی بی خطر هستند. قبل از خرید اسپری تحقیق کنید تا مطمئن شوید برای کلبه و خانواده شما بی خطر است.

۸٫ سقف را بررسی کنید

چوب در حضور رطوبت و دمای شدید منبسط و منقبض می‌شود.

این تغییر می تواند مشکلی در سقف شما ایجاد کند. برای همین بهتر است هر سال سقف خود را بررسی کنید و اگر نیاز به تعمیرات دیدید، قبل از آنکه اوضاع وخیم‌تر شود، اقدام کنید.

۹٫ پنجره‌ها را تمیز و بازرسی کنید

پنجره ها نور طبیعی کلبه چوبی شما را تامین می‌کنند. برای صرفه جویی در مصرف انرژی، تا آنجا که ممکن است به نور طبیعی نیاز دارید.

تمیز کردن پنجره‌ها با یک پاک کننده پنجره (حداقل یک بار در سال) می تواند به تابش بهتر نور به خانه کمک کند.

۱۰٫ محوطه کلبه نیاز به نگهداری دارد

هیچ کلبه چوبی بدون محوطه یا حیاط آن کامل نمی‌شود. تمیز کردن محوطه کلبه بایستی جزئی از چک لیست نظافت منزل شما باشد.

محوطه‌ای که مربوط به کلبه چوبی شما است، اگر به درستی نگهداری نشود، می‌تواند به کلبه شما آسیب بزند.

برخلاف دیوارهای چوبی کلبه‌تان، می‌توانید برای محوطه کلبه خود از شوینده پرفشار استفاده کنید.

برای سنگفرش ها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بلوک های سنگی را با یک برس و مقداری آب بشویید تا کپک و کپک زدگی از بین برود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]
Comments (0)
Add Comment