چگونه هوای خانه خود را پاکیزه کرده و تصفیه کنیم

۱۰ روش برای تمیز کردن هوای خانه

احتمالا عادت کرده اید که در وبلاگ ایران آتا درباره نظافت منزل برایتان بنویسیم! اما اینجا تعدادی از روش‌های طبیعی تمیز کردن و تصفیه هوای داخل خانه را بدون استفاده از مواد شیمیایی ذکر کرده ایم.

ممکن است هوای داخل خانه شما بیش از آن چیزی که برای شما قابل تشخیص باشد، آلوده شده باشد. در صورتی که بیشتر اوقات سرفه می‌کنید و از آلرژی رنج می‌برید، شاید کیفیت هوای داخل خانه شما مسبب این موضوع بوده باشد.

خوشبختانه، راه‌های معدودی وجود دارند که شما بتوانید از طریق آنها و بدون استفاده از مواد شیمیایی، هوای داخل خانه خودتان را تمیز کرده و تصفیه کنید.

در ادامه به چند راه برای پاکیزگی و تصفیه هوای داخلی محیط اشاره خواهیم کرد :

۱- حذف دود با تغییر روغن‌های آشپزی

یکی از رایج‌ترین دلایل دودهای درون خانه شما، روغن‌های آشپزی است. نسبت به نوع و کیفیت روغنی که شما برای آشپزی انتخاب می‌کنید، این دود می‌تواند سریعتر و شدیدتر از قبل باشد.

هیچ کس نیست که تمایل به کشیدن بوی دود در خانه اش داشته باشد. برای جلوگیری از تولید این دودها، شما باید از روغن‌هایی استفاده کنید که نقطه دودزایی و سوختن آنها بالاتر از قبل باشد.

نقطه دودزایی و سوخت، اشاره به دمایی است که در آن روغن شروع به سوختن و تولید دود می‌کند.

روغن زیتون سبک، یک جایگزین بی نظیر برای سایر روغن‌های مورد استفاده شماست و نقطه دودزایی آن بین ۳۹۰ درجه تا ۴۷۰ درجه است.

همچنین این امکان نیز هست که شما قادر باشید به طور کامل، روغن‌های پخت و پز را کنار بگذارید و برای جایگزین از آب گوشت استفاده کنید. آب سبزیجات نیز یکی از بهترین انواع جایگزین برای روغن‌های پخت و پز است. با استفاده از این گزینه ها، احتمال تولید دود بسیار کمتر است و غذای شما نیز طعم عالی و فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند.

بنابراین می‌توانید با تغییر روغن، به طور کامل از شر دودهای درون خانه خود راحت شوید و هوای داخل را پاکیزه‌تر کرده و بوی آن را مطبوع کنید.

۲- پنجره‌های خود را برای دقایقی باز کنید

حتی باز کردن پنجره به میزان پنج دقیقه نیز می‌تواند به پاکیزگی و تمیزی هوای خانه شما کمک کند. با این وجود، قبل از اینکه به سمت پنجره بدوید و آن را باز کنید، در مورد کیفیت هوای بیرون مطلع باشید. می‌توانید رده بندی کیفیت هوا را از چندین وب سایت مختلف دنبال کنید.

در واقع اینکه پنجره را باز کنید و آلاینده‌های موجود در هوای بیرون را وارد خانه کنید، آخرین کاری است که باید انجام دهید. در صورتی که کیفیت هوای بیرون مناسب باشد، پنج دقیقه پنجره را باز کنید.

این عمل کمک خواهد کرد که هوای ناخالص بیرون رفته و کمی هوای تازه بیرون جایگزین آن شود. این روش همچنین برای از بین بردن بوها نیز بسیار موثر است. گذاشتن یک فن یا پنکه در محل پنجره می‌تواند سبب تسریع در این موضوع شود.

این فرآیند باید هوا را از خانه خارج کند. پنکه و فن تعبیه شده، هوای ناخالص را مکیده و به بیرون هدایت می‌کند و همزمان هوای خالص و تمیز از سایر پنجره‌ها به درون خانه وارد می‌شود.

۳- امکان تنفس را به مبلمان خود در بیرون از فضای خانه بدهید

بسیاری از صاحبان خانه‌ها متوجه این موضوع نیستند که مبلمان خریداری شده توسط آنها، ترکیبات ارگانیک فراری را از خود پس می‌دهد. پلاستیک و سایر بخش‌های تشکیل دهنده مبلمان نیز در چند روز اول خارج از بسته بندی، این ترکیبات را آزاد می‌کنند.

در صورتی که مبلمان را در خانه خود قرار دهید، این اجازه را می‌دهید که این گازها درون خانه شما جمع شوند و امکان دارد سبب آسیب رسانی و آلرژی به شما شود. حتی امکان دارد در بعضی مواقع این موضوع منجر به سرفه و مشکلات تنفسی برای شما نیز بشود.

به همین منظور و برای تصفیه هوای خانه خود باید این مبلمان را در معرض هوای بیرونی در گاراژ، سوله یا هر مکان باز دیگری قرار دهید و آن را تهویه کنید. گاراژها بهترین محل برای هوادهی به مبلمان شما است و تنها چیزی که لازم است، باز کردن پنجره‌ها برای چند روز است.

حداقل یک هفته برای انجام این کار هوادهی نیاز دارید. همچنین در هنگام انجام این کار بهتر است اتاق مورد نظر را نیز تا جای ممکن باز بگذارید و حداقل با بازکردن پنجره‌ها و درها، فضای اتاق را تهویه کنید.

۴- گیاهان خانگی بیشتری را به کار ببرید

یکی از بهترین روش‌ها برای تصفیه و پاکیزگی هوای خانه شما و همچنین اضافه کردن رنگ و شادابی به آن، خریدن گیاهان خانگی بیشتر برای آن است. گیاهانی که قابل کاشت در گلدان‌های کوچک و متوسط هستند و بدون نور زیاد هم می‌توانند رشد کرده و زندگی کنند. علی الخصوص شما باید به دنبال خرید گیاهانی باشید که ترکیبات عالی فرار را جذب می‌کنند.

یکی از بهترین گیاهان که در این زمینه کارکرد عالی دارد، گیاه عنکبوتی (یا گندمی) است. این گیاه اقدام به جذب ترکیبات مضر کرده و در عوض اکسیژن را پس می‌دهد. حتی تاثیر این گیاه در رفع بوهای آزاردهنده از محیط خانه نیز بسیار موثر است. در این مورد حتی امکان این نیز وجود دارد که با انتخاب گیاه‌های گلدار و رنگی، شادابی و فضای دلنشینی را به خانه بدهید.  لیستی از این گیاه‌های مفید در زمینه تصفیه هوای خانه داشته باشید که قابلیت رشد و حیات در هر چهار فصل را داشته باشند و این ترکیبات زیان بار را حذف کنند.

در واقع رشد این گیاهان برای حفظ کیفیت و تمیزی هوا یک ضرورت محسوب می‌شود.

۵- کپک‌ها را شکار کرده و بکشید

از بزرگترین و مهم‌ترین دلایل ایجاد آلرژی در انسان، وجود کپک‌ها است. معضل اصلی اینجا است که کپک‌ها دقیقا در جاهایی رشد می‌کنند که دیده نمی شوند. این کپک‌ها خصوصا کپک سیاه کاملا علاقه مند به رشد در بخش‌های تاریک، مرطوب و گرم خانه هستند. آنها اکثرا در محیط آشپزخانه یا حمام هستند و گاه در گوشه‌های در نیز میبینم.

کپک‌ها با انتشار هاگ در فضا سبب حساسیت و آلرژی می‌شوند. در ادامه شما با تنفس این هاگ‌ها دچار آلرژی می‌شوید. بهترین روش برای از بین بردن این آلرژی‌ها و دردسرهای بعدی آن، شکار کردن این کپک‌ها و از بین بردن آنها است. رایج‌ترین روش از بین بردن این کپک‌ها نیز استفاده از سفیدکننده‌ها می‌باشد. در صورتی که تمایل به استفاده از مواد شیمیایی نداشته باشید، چند روش طبیعی برای انجام این کار وجود دارد تا کپک‌ها را نابود کند.

موثرترین درمان طبیعی کپک ها، استفاده از سرکه است. ترکیب سرکه می‌تواند به سختی کپک‌ها را نابود کند و از آن به عنوان یک سفید کننده طبیعی استفاده کنید. باید کپک‌ها را با این سرکه بپوشانید و یا با یک دستمال و پارچه به روی آن بکشید و اطراف آن بمالید.

اگر حس کردید که کپک بر روی سطح ماندگار شده و گیر کرده است، باید اقدام به تهیه خمیر کنید. برای این کار باید سرکه را با مقداری جوش شیرین ترکیب کنید. این ترکیب سبب ایجاد یک خمیر سفت می‌شود که به راحتی و سهولت می‌تواند کپک را پاک کند.

پس از پاکسازی باید مواد مورد استفاده در این باره را دور بریزید. لباس‌های استفاده شده را باید بشویید و مجدد استفاده کنید، اما در مورد دستمال‌های کاغذی، باید آنها را بلافاصله و به فوریت دور بریزید و تلاش کنید تا انها را در خانه همراه خود حمل نکنید. از حوله‌های کاغذی مورد استفاده در پاک کردن هاگ‌ها سریعا خلاص شوید، چون ممکن است دوباره آنها را در فضای خانه شما رها کنند.

دقیقا پس از انجام این تمیزکاری، آلرژی شما بسیار بهتر خواهد شد. ممکن است که احساس کنید حمام یا آشپزخانه شما نیز بوی بهتری می‌دهد که این دقیقا درست است چون هاک‌ها و کپک‌ها قادر به حمل بو هستند.

۶- استفاده از پمپ‌کننده‌های اسانس برای از بین بردن باکتری‌های هوا

اسانس‌ها و برخی روغن‌های خوشبو کننده از ابزارهای قدرتمندی هستند که به فرآیند پاکیزه سازی و تصفیه هوای خانه کمک می‌کنند. در شکل روغنی مانند آنها، یک آیتم بسیار موثر در از بین بردن باکتری‌ها و کپک‌ها هستند. به طور مثال، روغن درخت چای در پاکیزه سازی باکتری‌ها بسیار موثر است و از این روغن همچنین می‌توان برای تمیزی سطوح خانه استفاده کنید که احتمالا در پایین آوردن کیفیت هوای داخل خانه موثر بوده اند.

این روغن‌ها از طریق برخی پمپ‌ها و پخش کننده‌ها قابلیت ورود به هوا و تمیز کردن باکتری‌های آن را نیز دارند. تعدادی از همین پخش کننده‌ها در بازار برای استفاده این شکلی از روغن‌ها وجود دارد.

این روغن‌هایی که از طریق این دیفیوزرها به هوا پمپ می‌شوند، به تنهایی قادر به پاکیزه سازی هوا را دارند و گاه حتی ممکن است حس نیرومند بخشی به شما را نیز داشته باشند. برخی از این روغن‌ها کاملا دارای خواص ضد باکتری می‌باشند. به طور مثال در مورد روغن درخت چای، زمانی که آن را از طریق یک پخش کننده در هوا پرتاب می‌کنیم، می‌تواند وارد آن شده و خود را به باکتری‌ها متصل کند و آنها را از بین ببرد و این را تا زمانی که باکتری در هوا وجود نداشته باشد ادامه می‌دهد.

در نتیجه این فرآیند، خانه بوی بسیار خوبی به خود می‌گیرد و باکتری‌های آن کاملا از بین می‌رود.

باید در این پروسه، روغن‌های بسیاری را مورد آزمایش قرار دهید تا دقیقا آنچه مدنظر شماست را بیابید.

 

۷- پاکسازی خانه با مواد غیر سمی و زیان آور

از دیگر روش‌های موثر برای پاکیزه نگه داشتن هوای خانه، تمیز کردن کل خانه است. احتمال این موضوع وجود دارد که آلاینده‌های هوا در فضای خانه شما در حال حرکت باشند و سطوح خانه را نیز درگیر آلودگی کنند. می‌توان از بعضی مواد شیمیایی برای پاکسازی این آلاینده‌ها استفاده کرد، اما در این حالت نیز برخی ترکیبات سمی این مواد شیمیایی جایگزین باکتری‌ها خواهد شد.

بهترین حالت این است که از مواد غیر شیمیایی برای تمیزکاری لوازم و سطوح استفاده کنیم. می‌توانید این مواد را با ترکیبی از خودتان درست کنید. ترکیب سرکه و جوش شیرین یک گزینه بسیار موثر است. ترکیبی که آن را می‌توان بر روی هر سطح و محلی مورد استفاده قرار داد و در از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌ها بسیار خوب عمل می‌کند.

همچنین مدنظر داشته باشید که می‌توانید از آب مرکبات برای پاکسازی سطوح بهره ببرید. ترکیب آب لیمو با سرکه می‌تواند چربی‌ها و میکروب‌ها را از روی سطوح پاک کند. در عین حال بوی مطبوعی به خانه نیز می‌دهد.

در صورتی که به لیمو دسترسی نداشته باشید، از روغن‌های ضروری استفاده کنید. چند قطره از این روغن‌ها را در خمیر سرکه و جوش شیرین، یا تنها بر روی جوش شیرین بریزید و به یک محلول فوق‌العاده قدرتمندی دست پیدا خواهید کرد که تقریبا تمام آلاینده‌ها را از بین خواهد برد.

بعضی از اسانس‌های اسطوخودوس و اکالیپتوس در نابودی کنه‌های موجود در گرد و غبار مفید هستند. در صورتی که زمینه آلرژی شما از گرد و غبار باشد، باید استفاده از این دو گیاه روغنی را در محلول‌های پاک کننده فراموش نکنید.

در صورتی که موفق به پاک کردن سطوح خود از آلاینده‌ها و مواد آلرژی‌زا شدید، قطعا هوای خانه نیز پاکیزه‌تر خواهد شد.

۸- استفاده از شمع موم زنبورهای عسل

موم تولید شده توسط زنبورهای عسل، همانند سایر گیاهان دارای برخی از خاصیت‌های آنتی آلرژی و ضد ترکیبات آلی است. در برخی از تحقیقات انجام شده بر روی این مواد، موم زنبور عسل قادر به جذب ترکیبات آلی زیان‌بار است و می‌توانید از طریق آن پاکسازی بسیار موثری را انجام دهید.

با وجود این دقت داشته باشید که سوزاندن موم به خودی خود سبب تولید دود در هوا می‌شود . همین موضوع ممکن است در مقابل حذف آلاینده ها، چندان چشمگیر نباشد اما با این وجود احتمال این وجود دارد که در پاکسازی هوای خانه شما بسیار کارا باشند.

در صورت علاقه به استفاده از شمع در خانه، بهتر است به سمت استفاده از شمع‌هایی با لامپ‌های ال.ای.دی بروید. مواردی که واقعا همان حس نرمی و روشنی شمع را به شما خواهند داد و بدون اینکه دودی را تولید کرده و هوا را آلوده کنند.

۹- روشن کردن کولر گازی و تعویض فیلتر آن

کارایی یک کولر گازی بسیار بیشتر از خنک کردن فضای خانه شما است. این کولرها قادر به تصفیه هوای خانه هستند. دلیل این موضوع، مکش هوای خانه از طریق این کولر و عبور دادن این هوا از دریچه فیلترها و سیستم خنک کننده است، و سپس این هوای پاکیزه و خنک را دوباره به فضای خانه می‌دمد.

از همین بخش کاملا اهمیت تعویض فیلتر هوا مشخص است. مدت زمان ماندگاری این فیلترها به نسبت تولیدکننده و سازنده آنها نیز متفاوت است اما از لحاظ عرفی کاملا جا افتاده است که فیلترها را باید حداقل در هر سال دو بار تعویض کرد. همین قاعده هر شش ماه یک بار کاملا مناسب است.

بیشترین فشار کاری بر روی فیلترها در فصل بهار رخ می‌دهد. پس از طی شدن این فصل، حتما فیلترها را گرده زدایی کنید. در کنار این عملیات بسیار مهم، مجاری هوای خانه را نیز پاکسازی کنید. این موضوع به این دلیل است که گرد و غبار و سایر مواد آلرژی زا می‌توانند در این دریچه‌ها جمع شوند و در شروع مجدد کارکرد کولر گازی، آنها را در هوای اتاق پخش کند. با نگهداری اصولی و تمیز از کولر گازی، می‌توانید از این دستگاه به عنوان تصفیه کننده هوا استفاده کنید.

۱۰- خرید یک دستگاه تصفیه کننده هوا

و اما بهترین و موثرترین روش تمیزکردن هوای خانه و پاکسازی آن، خرید یک دستگاه مخصوص این عمل است. این دستگاه ها، هوای آلوده خانه را مکیده و با عبور دادن این هوا از طریق چندین فیلتر مخصوص، به صورت کاملا پاکیزه و ایمن به فضای اتاق برمی گرداند.

انتخاب یک دستگاه با‌ این خصوصیات کار ساده‌ای نیست. باید در مورد سایز اتاق میزبان این دستگاه، رده بندی CADR تصفیه کنند و قابلیت برنامه ریزی و برنامه پذیری آن تصمیمات لازم را گرفته و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. این دستگاه‌ها برای تصفیه هوای خانه شما به هیچ کار و ابزار جنبی نیاز ندارند و یک سرمایه بسیار ارزشمند برای افرادی است که از آلرژی رنج می‌برند.

نتیجه گیری

روش‌های زیادی برای پاکسازی هوای خانه بدون استفاده از مواد شیمیایی وجود دارد. روش‌هایی که در بالا ذکر شد را برای آغاز پاکیزه سازی و تصفیه هوای خانه خود آزمایش کنید. خوشحال می‌شویم نظرات خود درباره این پست را برایمان بنویسید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
Comments (0)
Add Comment