مواد شوینده مورد نیاز برای خانه کدام ها هستند؟

 مواد شوینده و کاربرد آنها برای نظافت منزل

مواد شوینده دارای طیف وسیعی بوده و نه تنها برای شستشوی فردی استفاده می‌شوند، بلکه برای شستشوی لوازم و وسایل اطراف ما نیز کاربرد دارند. برای رعایت بهداشت فردی و اجتماعی استفاده از انواع مواد شوینده و بهداشتی مانند صابون، شامپو، مایع دستشویی، خمیر دندان و غیره ضروری است. اما تنها رعایت بهداشت فردی ضامن سلامتی نبوده و باید محیط پیرامون خود، خصوصاً محل سکونت را تمیز و شستشو دهیم.

انواع مواد شوینده را می‌توان در قفسه‌ی فروشگاه‌ها، هایپر مارکت‌ها، مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها یافت. حتی می‌توان این محصولات را از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کرد. از مزایای خرید اینترنتی می‌توان به کاهش هزینه‌های جانبی، تنوع برندها و قیمت ارزان اشاره کرد.

علاوه بر انواع شوینده‌هایی که برای نظافت و شستشوی منزل استفاده می‌شوند، لوازم الکترونیکی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و لوازم مکانیکی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی، بخارشوی و غیره وجود دارند که کار نظافت منزل و محیط اطراف را راحت‌تر و ساده‌تر کرده‌اند.

به هر حال پس از خرید این لوازم، اولین چیزی که به آن نیاز خواهیم داشت تمیز کردن آنها و خرید مواد شوینده ماشین ظرفشویی و لباسشویی است؛ مانند قرص، ژل، جلا دهنده‌، بو گیر، جرمگیر و نمک گیر ماشین ظرفشویی و لباسشویی.

امروزه شاهد محلول‌های شوینده‌ی متنوعی بر اثر فناوری‌های جدید در بازار هستیم که قابلیت‌های بسیار بهتری نسبت به محلول‌های شوینده‌ی معمولی و قدیمی دارند. اگرچه فناوری نانو دنیای مواد شوینده را متحول کرده اما این به معنای رد کردن مواد شوینده‌ی معمولی نیست. قدرت مواد شوینده در تمیزکنندگی سطوح است. سطوح فلزی، سطوح پلاستیکی، سطوح چوبی، سطوح فایبرگلاس و همچنین انواع آلیاژها، طلا، نقره و نظایر آن به وسیله‌ی مواد شوینده تمیز می‌شوند.

مواد شوینده، صابون‌ها، سفید کننده‌ها، تقویت کننده لباسشویی، لکه‌برها، نرم‌کننده‌ها، شامپوها و شوینده‌های خانگی از انواع مختلف شوینده‌ها هستند.

انواع مواد شوینده در نظافت منزل

در کل مواد شوینده‌‌ای که برای نظافت منزل استفاده می‌شوند را می‌توان به چهار دسته کلی شوینده‌ی ظروف، شوینده‌ی لباس، شوینده‌ی مبل وفرش و شوینده‌ی سطوح دسته بندی کرد. به هر حال باید توجه داشت این مواد شوینده تخصصی بوده و هر یک کاربرد خاصی دارند و نمی‌توان برای تمامی لکه‌ها و چربی‌ها از یک ماده شوینده استفاده کرد مگر اینکه از مواد شوینده چند منظوره استفاده کنیم.

انواع مواد شوینده‌ی ظروف

ظرفها در جنس‌های مختلفی مانند آلومنیوم، استیل، فلزی، مسی، شیشه‌ای و غیره ساخته می‌شوند و شستن ‌آنها یکی از کارهای متداول و همیشگی می‌باشد. برای زدودن چربی و باقیمانده‌ی غذا از روی ظروف باید از مواد ویژه‌ای استفاده کرد. زیرا این مواد با آب جدا نمی‌شوند و نیاز به شوینده‌های خاصی دارند.

انواع مختلفی از شوینده‌ها برای شستشوی ظروف در بازار وجود دارند که به صورت مایع، قرص، ژل و پودر عرضه می‌شوند. اکثر این محلول‌ها دارای آنزیم، سفید کننده و اسانس می‌باشند. برخی از این شوینده‌ها برای استفاده با دست و برخی برای استفاده در ماشین ظرفشویی کاربرد دارند.

از انواع مواد شوینده که در شستشوی انواع ظرف و ظروف و همچنین شستشوی ماشین ظرفشویی به کار می‌روند می‌توان به مواد زیر اشاره کرد:

مایع ظرفشویی، پودرظرفشویی، ژل ماشین ظرفشویی، قرص ظرفشویی، مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی، نمک ماشین ظرفشویی، مایع کمک آبکشی ماشین ظرفشویی، نمک فعال کننده ماشین ظرفشویی، براق کننده ظروف.

برای آشنایی بیشتر با مواد شوینده برای نظافت منزل مقاله‌ی با چه چیزی چگونه خانه را نظافت کنیم را بخوانید.

انواع مواد شوینده‌ی لباس

لباس‌ها از الیاف و مواد گوناگون و برای کاربردها و مکان‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام نیاز به شستشوی خاصی دارند. شست و شوی لباس با شوینده‌ی مناسب علاوه بر حفظ الیاف لباس باعث شستشوی راحت و عدم حساسیت‌های پوستی می‌گردد.

گرچه انواع مختلفی از مواد شوینده‌ی لباس در بازار موجود است اما در کل شوینده‌هایی که برای شستن لباس‌‌ها به کار می‌روند به سه دسته‌ی پودر شست و شوی دستی، پودر شست و شوی ماشینی و مایع لباسشویی تقسیم بندی می‌شوند.

پودرهای ماشین لباسشویی دارای مواد فعالتری نسبت به پودرهای دستی هستند و در تولید آنها از فناوری سفیدکنندگی ویژه‌ای استفاده می‌کنند. پودرهای لباسشویی برای لباس‌هایی با رنگ روشن مناسب بوده و اگر به دنبال تثبیت رنگ لباس هستید استفاده از مایع لباسشویی بهترین گزینه خواهد بود چرا که فاقد سفید کننده هستند. پودرهای دستی نیز برای شستشوی دستی و در مواقعی که دسترسی به ماشین لباسشویی امکان‌پذیر نمی‌باشد مناسب می‌باشند.

از انواع مواد شوینده که برای شستشوی لباس‌، حوله و ملحفه استفاده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مایع لباسشویی، پودر ماشین لباسشویی، مایع کنسانتره لباسشویی، پودر لکه‌بر البسه، نرم کننده حوله و لباس، پودر صابون، مایع لباسشویی مخصوص کودک، مایع نرم کننده لباس کودک، دستمال لباسشویی رنگ گیر، کرک گیر البسه رنگی، کپسول ژله‌ای ماشین لباسشویی، اسپری لکه بر لباس، پودر رختشویی دستی.

انواع مواد شوینده‌ی فرش و مبل

فرش‌ها نیز از جمله‌ی کف پوش‌هایی هستند که تقریباً در همه‌ی منازل وجود دارند و شست و شوی آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای شستشوی فرش‌ها در منزل و یا در قالیشویی‎‌ها از مواد مخصوصی استفاده می‌شود.

شوینده‌های فرش لکه‌ها و چربی‌ها را به راحتی از روی فرش پاک می‌کنند و به ماندگاری آنها کمک می‌کنند. از بین بردن لکه‌های قوی و چربی‌ها، شستشو با کیفیت بالا و نرم نمودن فرش از مزایای شوینده‌های فرش می‌باشد. علاوه بر این پاک کردن لکه‌ها و چربی‌ها از روی مبل کار آسانی نیست و گاهی استفاده از شوینده‌ی نامناسب اوضاع را خرابتر می‌کند.

پس انتخاب شوینده‌ی مناسب بر اساس نوع پارچه، جنس و نوع لکه‌ی مبل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. میزان تمیزکنندگی مواد شوینده، سهولت در استفاده‌ی آن و نظرات استفاده کنندگان از مواردی هستند که در انتخاب و خرید بهتربن مواد شوینده  نقش عمده‌ای دارند.

انواع متنوعی از این محصولات در برندها و اندازه‌های مختلف، قدرت پاک کنندگی، نوع کارایی و نوع بسته بندی در بازار وجود دارد که افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود از این محصولات استفاده کنند. نمونه‌ای از این محصولات که در شستشوی فرش و مبل استفاده می‌شوند عبارتند از:

شامپو فرش و مبل، ژل لکه‌بر فرش و مبل، اسپری لکه‌بر مبل و فرش، پودر قالیشویی، صابون مایع، پودر شستشوی دستی.

انواع مواد شوینده‌ی سطوح

لکه‌ها، چربی‌ها و گرد و غبار سطوح مختلف مانند اجاق گاز، سطح کابینت‌ها، سطح وسایل برقی، شیشه‌ها را می‌توان به کمک انواع مواد شوینده تمیز کرد.

برای تمیز کردن این سطوح می‌توانید از انواع تی، جارو و خاک انداز، جاروبرقی، بخار شوی، دستمال مرطوب و حوله‌ای، پارچه‌های میکروفیبر، اسفنج یا برس اسفنجی، پدهای ساینده سطوح، سطل و زمین شوی، دستکش، انواع گردگیرها، فرچه سیمی، برس باربیکیو و سیخ کباب، برس توالت شوی و غیره استفاده کنید.

اما باید توجه داشت که هر یک از این سطوح نیاز به تمیز کننده‌ی خاصی دارد. به عنوان مثال پاک کننده‌هایی که برای سطوح چوبی تولید شده‌اند، رد آب و کثیفی را بر روی چوب نمی‌گذارند و باعث جلا و برق انداختن آنها می‌شوند. با این حال از این پاک کننده‌ها نمی‌توان در شستشوی شیر آلات استفاده کرد، بهتر است برای شستن شیر آلات از اسپری‌های جرمگیر شیر آلات استفاده شود. استفاده از وایتکس و جرمگیرهای غلیظ  علاوه بر آسیب زدن به سطوح، به سیستم تنفسی نیز آسیب می‌زنند و برای سلامتی مضر می‌باشد.

توصیه می‌شود استفاده از این مواد را به حداقل رسانده و یا از پاک کننده‌های طبیعی و شوینده‌های خانگی مانند سرکه سفید، جوش شیرین، آهک، محلول هیدروژن پراکسید و لیموترش به جای آنها استفاده کرد.

از انواع مواد شوینده که برای شستشوی سطوح منزل استفاده می‌شود می‌توان به اسپری چربی زدایی، پودر جرمگیر ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اسپری تمیز کننده سطوح آشپزخانه، بوگیر ماشین لباسشویی، سفید کننده، ضد عفونی کننده، مایع براق کننده ماشین ظرفشویی، شیشه پاک کن، مایع جرمگیر، مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی، لوله باز کن، پاک کننده چند منظوره، پاک کننده چوب، تمیز کننده کاشی، اسپری پاک کننده سرامیک، اسپری پاک کننده ماکروفر و باربکیو، پاک کننده مغناطیسی شیشه دو جداره، ژل پاک کننده صفحه کلید، لکه بر، بو گیر ادرار حیوانات و غیره  اشاره کرد.

۱۰ توصیه برای استفاده از مواد شوینده

به یاد داشته باشید که نظافت منزل و تمیزی برای حفظ سلامتی خود و خانواده است. در صورتی که استفاده از این مواد باعث آسیب به یکی از اعضای خانواده می‌شود، نباید از آنها استفاده کرد. در استفاده از مواد شوینده همواره نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. در هنگام خرید مواد شوینده به اصل بودن و ترکیبات موجود در آنها دقت کنید.
  2. قبل از استفاده از هر چیزی مخصوصاً مواد شوینده راهنمای آن را به دقت مطاله نمایید.
  3. در استفاده از لوازم برقی و الکترونیکی همواره نکات ایمنی را رعایت کنید.
  4. پوست و بدن خود را در معرض مستقم مواد شوینده قرار ندهید. چرا که احتمال حساسیت و بیماری‌های پوستی وجود دارد. بهتر است از دستکش، ماسک و کفش مناسب استفاده کنید.
  5. در هنگام استفاده از مواد جرمگیر و سفید کننده کودکان را از محیط دور کنید.
  6. در هنگام استفاده از مواد شوینده از سالم بودن تهویه اطمینان حاصل کنید و درب‌ها را باز بگذارید.
  7. متناسب با جنس سطوح از پاک کننده مناسب استفاده کنید.
  8. از ابزار مناسب مواد شوینده‌ استفاده کنید.
  9. از ترکیب کردن سفید کننده‌هایی همانند وایتکس با مواد اسیدی جداً خودداری کنید.
  10. پس از استفاده از مواد شوینده آنها را در مکانی امن و دور از دسترس کودکان قرار دهید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
Comments (1)
Add Comment
  • آوا

    ممنون از اطلاعات جامع و کاملی که در این مقاله ارائه دادید.