نکات نظافت منزل برای افرادی که سگ یا گربه دارند

تمیز نگه داشتن خانه یکی از بزرگترین چالش‌ها برای افرادی است که حیوان خانگی دارند! اگر شما نیز عاشق سگ و گربه هستید، احتمالا می‌دانید که گاهی اوقات، هر کاری هم انجام دهید احساس می‌کنید که منزلتان رفته رفته توسط مو و شوره حیوانات خانگی تسخیر می‌شود.

اگر با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید، ما در اینجا برخی از مهم‌ترین نکات جهت نظافت منزل را قید کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید..

از غلتک پرزدار (یا جاروی دستی) استفاده کنید

اگر صاحب حیوان خانگی هستید، غلتک‌های پرزدار یکی از اقلام ضروری برای شما محسوب می‌شود!

این به این دلیل است که غلتک‌های پرزدار می‌توانند تقریباً از هر سطحی موها را جمع کنند. هر چند با این حال مهم است که جاروبرقی در دسترس باشد و برای پاک‌سازی کلی خانه از آن استفاده شود، جاروی دستی راهی مقرون به صرفه و سریع برای برداشتن خز و مو در زمان‌هایی است که نیاز به نظافت فوری دارید (مثلا برای زمانی که یکمهمان غیرمنتظره داشته‌باشید)

بنابراین اگر نمی‌خواهید با توده بزرگتری از موی سگ و گربه مواجه شوید، بهتر خرید یک جارو دستی را در لیست کارهای ضروری خود قرار دهید. چرا که استفاده از آن هم آسان است و هم برای حذف خز حیوانات خانگی در محیط خانه بسیار موثر عمل می‌کند.

یکی دیگر از مزایای جالب استفاده از جارو دستی، استفاده از آن بر روی هر سطحی بلافاصله پس از جاروبرقی کشیدن است. این کار به جمع‌آوری موهای  سبک که در اثر جاروبرقی  بلند شده‌اند اما مکیده نشده‌اند، کمک می‌کند.

از خاکی شدن ورودی منزل جلوگیری کنید

حیوانات خانگی به خصوص سگ‌ها، پس از گردش در محیط بیرون از خانه، هنگام وارد شدن مقدار زیادی و از خاک و خل را نیز به همراه خود می‌آورند. به‌ جای صرف ساعت‌ها زمان برای پاک کردن خاک از روی زمین، بهتر است یک حوله و یک ظرف کم عمق پر از آب را کنار در قرار دهید! به این ترتیب، می‌توانید به محض ورود سگ یا گربه خود، پنجه‌های او را تا جای ممکن پاک کنید.

و یا این که می‌توانید تشک مخصوصی را در داخل و یا خارج درب ورودی قرار دهید و سگ خود را آموزش دهید تا پنجه‌هایش را در آن محل پاک کند.

تمام قلاده‌ها و اسباب بازی‌های حیوان خانگی خود را تمیز کنید

شاید برای بسیاری از افرادی که حیوان خانگی دارند، تمیز کردن قلاده و اسباب‌بازی‌های او پیش پا افتاده با نظر برسد، اما با یک بار انجام دادن این کار به زودی متوجه اهمیت آن خواهیدشد. به عنوان مثال، قلاده حیوانات سریع‌تر از سایر وسایلشان بو می‌گیرد. در صورت امکان می‌توانید قلاده‌ها و اسباب‌بازی‌ها را به کمک ماشین ظرفشویی شست‌و‌شو دهید. این یک روش سریع و آسان برای تمیز کردن اغلب وسایل مربوط به حیوانات خانگی است.

اما، برای نظافت مؤثرتر و دقیق‌تر، توصیه می‌کنیم که شامپوی مخصوص سگ‌ها را در یک کاسه حاوی مقداری آب داغ قرار دهید و با آن کف درست کنید؛ سپس بگذارید هر قلاده و اسباب‌بازی حداقل سی دقیقه خیس بخورد.

پس از اتمام کار، همه وسایل را با آب سرد بشویید و اجازه دهید در دمای محیط خشک شوند. تمیز کردن اساسی اسباب‌بازی‌ها و قلاده‌های حیوان خانگی، به شما کمک می‌کند که هم نظافت خانه و هم نظافت حیوان خانگی شما حفظ شود.

البته، توجه به این نکته مهم است که همه محصولات مرتبط با حیوانات خانگی در یک سطح از کیفیت قرار ندارند. برخی از کالاها ارزان قیمت هستند، در حالی که برخی دیگر به طور اختصاصی برای حیوان شما ساخته شده‌اند و قطعا گران قیمت‌تر هستند.

این دسته از اقلام ممکن است نیاز به تمیز کردن به روش خاصی را داشته‌باشد. اگر چنین وسیله‌ای دارید، عاقلانه‌ترین کار این است که دستورالعمل‌های نظافت آن را مطالعه کرده و متناسب با آن اقدام کنید.

از سرکه سفید برای تمیز کردن فرش خود استفاده کنید

یکی از بهترین راهکارهای خانگی برای از بین بردن بوهای ناخوشایندی و لکه‌ها از فرش شما سرکه سفید است؛ یک معجزه در دسترس!

شما می‌توانید به سادگی یک بطری اسپری را با سرکه سفید پر کنید و روی هر لکه به طور یکنواخت اسپری کنید (فقط مراقب باشید که لکه خیس نشود). سپس، اجازه دهید آن ناحیه خشک شود و با یک دستمال آن قسمت را پاک کنید. میزان اثرگذاری سرکه سفید در حذف لکه‌های قدیمی و سرسخت، شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

توجه: قابل ذکر است که شما باید هر محلول تمیزکننده‌ای از جمله سرکه را ابتدا در محلی کوچک و مخفی روی فرش اسپری کنید تا نتیجه آن تست شود؛ سپس با اطمینان خاطر آن را روی تمام سطوح فرش اسپری کنید.

به طور مرتب حیوان خانگی خود را اصلاح بزنید

تقریباً برای همه صاحبان حیوانات خانگی مو بزرگترین چالش نظافتی آنهاست. هر چند برخی از نژادهای سگ و گربه هم وجود دارند که اصلا موهایشان نمی‌ریزد (و یا خیلی کم می‌ریزد که قابل چشم‌پوشی است) اما بسیاری از نژادها ریزش موی قابل توجهی دارند. بنابراین، رعایت یک برنامه دقیق جهت کوتاه کردن موی حیوان خانگی بسیار مهم است.

اما مهم‌تر این است که به‌خاطر داشته باشید که حیوان خانگی‌تان را مرتباً برس بزنید تا پخش موهای سگ یا گربه در محیط خانه به حداقل برسد. اگر شما از نژاد(های) خاصی از سگ و گربه نگه‌داری می‌کنید، بهتر است با یک دامپزشک در مورد نوع ابزار مناسب برای اصلاح حیوان خود مشورت کنید.

به علاوه، بیشتر سگ‌ها (و حتی برخی از گربه‌ها) برس زدن را دوست دارند، بنابراین این کار باعث می‌شود با شما ارتباط بهتری داشته‌باشد.

از جوش شیرین برای تمیز کردن محل خواب حیوان خانگی خود استفاده کنید

اول از همه، شما باید همیشه آن تختی را برای حیوان خانگی خود انتخاب کنید که دارای روکش با قابلیت جداسازی باشد. این کار نظافت تخت را بسیار ساده‌تر می‌کند. یک ترفند جالب این است که شما با افزودن یک فنجان جوش شیرین به ماده شوینده معمولی یا صابون ملایمی که برای شستن تخت‌ از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید اثر شوینده را چند برابر افزایش دهید.

اما چرا جوش شیرین تا این حد اثرگذار است؟ در واقع جوش شیرین یک ماده فوق‌العاده برای کمک به خنثی کردن بوی نامطبوع و همچنین یک عامل ضد باکتری عالی است. هم‌چنین همیشه مطمئن شوید که برای شست‌و‌شوی تخت‌ حیوان خانگی خود، از برنامه‌ای استفاده می‌کنید که با آب داغ اجرا می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
Comments (0)
Add Comment