۲۰ نکته مهم خانه داری برای مدیریت بهتر منزل را بیاموزید

نکات خانه داری را با آریاپاک یاد بگیرید

نکات خانه داری؛ به شما کمک می‌کند به عنوان یک بانو، منزل را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. به این منظور ما تصمیم گرفتیم به بررسی ۲۰ ترفند ضروری برای نگه‌داری منزل بپردازیم. پس اگر برای زندگی خود اهمیت قائل هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

۱٫ شستشوی سینک استیل

برای شتستشوی سینک استیل از پودر ماشین لباس شویی به همراه جوش شیرین می‌توانید استفاده کنید. روش دیگر این است که سرکه را به سینک اسپری کرده و با گذشت ۱۰ دقیقه جوش شیرین اضافه می‌کنید. برای پاک کردن سینک نیز از اسفنج و یا مسواک استفاده کنید. به این شکل سینک شما به خوبی تمیز شده و دیرتر لکه‌گیری می‌کند.

۲٫ شستشوی سینک گرانیتی

سرکه سفید را به سطح سینک اسپری کرده و بعد از ۱۵ دقیقه با آب گرم سینک را شستشو دهید. اگر لکه‌ها سخت بوده و به راحتی تمیز نمی‌شوند از جوش شیرین هم استفاده کنید. برای پاک کردن چربی‌ها نیز از مایع ظرف‌شویی و اسفنج استفاده نمایید. به هیچ عنوان از اسکاچ یا سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید که به سینک خط و خش می‌اندازد. در انتها نیز با حوله میکروفایبر سینک را خشک نمایید.

۳٫ برق انداختن سینک گرانیتی

برای برق انداختن این سینک روغن زیتون را با دستمالی نرم در تمام سطح سینک پخش کنید و سپس با با دستمال نرم دیگری روغن‌ روی سینک را بگیرید. دقت کنید که مایعات شوینده‌ای مثل وایتکس باعث جرم گرفتن سینک شده و عمر آن را کاهش می‌دهد.

۴٫ تمیز کردن نوار لاستیکی درب یخچال

با کمک یک مسواک (یا ابر) با آب گرم و صابون یا پودر صابون نوار را تمیز می‌کنیم. بعد از تمیز کردن یک دستمال را به روغن یا وازلین آغشته کرده و دور نوار بکشید. با این کار نوار خشک نشده و صدمه نمی‌بیند. دقت کنید نوار لاستیکی از ورود گرما به یخچال جلوگیری می‌کند. بنابراین تمیز کردن آن به صورت اصولی ضروری می‌باشد.

۵٫ تمیز کردن دستگیره در قابلمه‌ها از نکات خانه داری بهتر

دستگیره‌های در قابلمه بعد از یک مدتی کثیف شده و جرم می‌گیرند. در واقع تبدیل به جایی برای تجمع باکتری‌ها شده و به راحتی به غذاهای ما راه پیدا می‌کند. چاره این است که هر چند وقت یک بار پیچ در قابلمه‌ها را باز کرده و با مسواک و مایع ظرف‌شویی به دقت تمیز می‌کنیم. با اتما کار دست‌گیره‌ها را مجدد به قابلمه پیچ می‌کنیم. شما با رعایت این مورد از سری نکات خانه داری به حفظ سلامت خود و خانواده کمک می‌کنید.

۶٫ تمیز کردن آینه‌ها با محلول خانگی

یک فنجان الکل را به همراه یک فنجان آب و دو قاشق سرکه را به آینه اسپری می‌کنیم. سپس با کمک روزنامه آینه‌های منزل را برق می‌اندازیم. راستی اگر برای نظافت منزل نیاز به کمک دارید می‌توانید با شرکت آریاپاک در تماس باشید.

۷٫ تازه نگه داشتن سبزی خوردن از نکات مهم خانه داری

سبزی‌ها را خیلی زود قبل از اینکه زرد شوند پاک کنید و سپس شستشو دهید. برای شستشو نهایت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خیس بخورند، سبزی‌ها اگر بیشتر خیس بخورند رنگ عوض می‌کنند. برای ضد عفونی کردن موقع خیس خوردن هم از سرکه و نمک استفاده نمایید. بعد سبزی‌ها را شسته و به مدت یک  ساعت در آبکش بمانند تا آب سبزی‌ها برود. سپس سبزی‌ها را در پارچه نخی پهن کنید و هر نیم ساعت زیر و رو کنید تا آب آن‌ها کامل گرفته شود.

گذاشتن سبزی خیس در یخچال باعث پلاسیدگی سبزی‌ها می‌شود. این یکی از نکات مهم خانه داری بوده که به ماندگاری بیشتر سبزی‌ها کمک می‌کند.

۸٫ تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی

ابتدا تمام طبقات را خارج کرده و سپس صافی ماشین ظرف‌شویی را بیرون می‌آوریم. با آب گرم و سرکه به کمک یک مسواک یا برس نرم به آرامی فیلتر را شسته و کثیفی‌ها را خارج می‌کنیم. برای تمیز کردن پوشش اطراف صافی نیز از اسکاچ یا اسپری سرکه استفاده می‌کنیم. هنگام شستشوی درب ماشین ظرفشویی از فشار زیاد بر روی آن خودداری کنید.

برای تمیز کردن بدنه داخلی نیز سرکه را به داخل ماشین اسپری کرده و سپس جوش شیرین می‌زنیم. با اسکاچ نرم هم بدنه و نوارهای اطراف آن را خشک می‌کنیم. بعد از برگرداندن قطعات، یک پیمانه سرکه سفید همراه کمی جوش شیرین را در طبقه پایین ماشین گذاشته و روی کم‌ترین زمان شستشو تنظیم می‌کنیم.

۹٫ جرم‌گیری قوری و کتری 

کتری را از آب پر کرده و داخل آن بکینگ پودر ریخته و روی شعله گاز می‌گذاریم. منتظر بمانید تا محلول به جوش آمده و جرم‌ها را از بدنه کتری بگیرد. می‌توانید به جای بکینگ پودر از جوش شیرین استفاده کنید.

برای قوری نیز مقداری خمیر دندان داخل قوری ریخته و با اسکاچ خیس قوری را تمیز می‌کنیم. به این ترتیب قوری جرم‌گیری شده و مثل روز اول تمیز می‌شود.

۱۰٫ نکات کپک نزدن میوه‌ها داخل یخچال برای خانه داری بهتر

به هیچ عنوان غذای داغ داخل یخچال نگذارید که این نه تنها برای یخچال مشکل ایجاد کرده بلکه غذای شما را هم از خاصیت می‌اندازد. در صورت شستن میوه‌ها قبل از گذاشتن در یخچال، آن‌ها را کامل خشک کرده و داخل پلاستیک بگذارید. محفظه جا میوه ای را باز بگذارید تا با رفت و آمد سرما میوه‌ها دیرتر خراب شود. خشک کردن میوه‌ها از نکات خانه داری مهمی بوده که به نگهداری بیشتر آنها کمک می‌کند.

۱۱٫ شستشوی کتانی با ماشین لباس‌شویی

برای شستشوی کتانی با ماشین لباس‌شویی رعایت چند نکته ضروری می‌باشد. برای تمیز تر شدن حتما بندهای کتانی را باز کنید که داخل لوله‌های ماشین لباس‌شویی نیز نرود. اگر گل و لای به کتانی نشسته قبل از انداختن در ماشین با مسواک تمیز کنید. به هیچ عنوان برای شستن کفش‌های سنگین از ماشین استفاده نکنید. برای اینکه کفش ملایم‌تر شسته شود و خراب نشود آن را در یک پارچه پیچیده و بعد داخل ماشین قرار دهید.

در آخر اینکه کتانی را با ماشین خشک نکنید بلکه در معرض هوای آزاد قرار دهید.

۱۲٫ شستشوی ماشین لباس‌شویی

ابتدا جا پودری را بیرون بیاورید و به آن سرکه اسپری کنید تا کامل خیس شود. بعد از چند ساعت خیس خوردن آن را با اسکاچ تمیز کنید. محفظه پودر را هم با برس و دستمال جرم گیری کنید. در مرحله بعد فیلتر ماشین را بیرون آورده و فیلتر و محفظه آن را با مسواک و دستمال تمیز کنید. بین درز لاستیک دیگ ماشین را هم با سرکه اسپری زده و با دستمال تمیز کنید.

در نهایت برای شستشوی بهتر جا پودری را با دو قاشق غذا خوری جوش شیرین پر کرده و داخل دیگ را هم یک پیمانه سرکه بریزید. حالا ماشین را خالی با حرارت ۶۰ درجه روشن نمایید.

۱۳٫ نکات استفاده زیاد از شوینده ماشین لباس‌شویی

 این کار فقط مواد شوینده زیادی جذب لباس کرده که هم بافت آن را خراب و هم زودتر لباس را کثیف می‌کند. علاوه بر این استفاده بیش از حد از شوینده‌ها به ماشین لباس‌شویی آسیب می‌زند. برای خانه‌ داری بهتر، استفاده بیش از حد مواد شوینده در ماشین لباس‌شویی را کنترل نمایید.

۱۴٫ علت ماندن جای خط اتو روی لباس برای خانه داری بهتر

موقع اتو کردن هر لباسی یک پارچه نخی و سفید رنگ روی آن قرار دهید. میز اتو بهتر است نرم باشد چرا که میز اتو سفت هنگام اتو کشیدن روی لباس‌ها خط می‌اندازد. این مورد از نکاتی بوده که برای بسیاری از بانوان خانه دار جای سوال بوده است.

۱۵٫ وسایل بهداشتی را داخل سرویس بهداشتی نگذارید

بخارهایی که از ادرار مدفوع متصاعد می‌شود جذب وسایل شما شده و منجر به بیماری می‌شود. بهتر است مسواک در آشپزخانه باشد و حوله‌ها را هم به اتاق خواب منتقل کنید.

۱۶٫ تمیز کردن اجاق گاز

نیم ساعت بعد از خاموش کردن شعله‌ها یعنی وقتی چدن گاز خنک شد، یک دستمال را آغشته به محلول کرده و گاز را تمیز کنید. این محلول می‌تواند مخلوطی از ۵ قاشق غذاخوری جوش شیرین، ۳ قطره مایع ظرف‌شویی و ۴ قاشق غذاخوری سرکه باشد. بگذارید این محلول به مدت ۱۰ دقیقه روی اجاق گاز بماند تا تمام کثیفی‌ها و روغن‌های روی گاز را از بین ببرد.

۱۷٫ تمیز کردن کف اتو از نکات کامل کننده خانه داری

اگر جنس کف اتو از فولاد ضد زنگ است یک پارچه را آغشته به آب و صابون کنید. اما در صورتی که جنس کف اتو آلومینیوم می‌باشد پارچه را با محلول آب و کربنات دو سود آغشته نمایید. بعد کف اتو را با دستمال تمیز کرده و آن را خشک کنید. تمیز کردن کف اتو از نکات تکمیل کننده خانه داری شما می‌باشد.

۱۸٫ از شیشه شوی در فضای کوچک و بسته استفاده نکنید

شیشه‌ شوی موادی دارد که باعث تحریک دستگاه تنفسی، چشم‌ها، گلو و پوست می‌شوند. به خصوص اگر در مکان‌هایی مثل حمام از این شوینده‌ها استفاده نمایید. البته که استفاده در فضاهای دارای تهویه مناسب مشکلی ایجاد نمی‌کند.

۱۹٫ افزایش طول عمر جارو برقی

پر بودن کیسه به موتور جارو برقی آسیب زده و عملکرد آن را ضعیف می‌کند. بنابراین چک کردن مرتب به طور مثال دو هفته یک بار کیسه جارو برقی ضروری می‌باشد.

۲۰٫ نکات خانه داری برای نگهداری از ادویه‌ها 

از ظروف شیشه‌ای برای نگهداری ادویه‌ها استفاده شود. به منظور حفظ سلامت ادویه آن را دور از نور خورشید و در جای خشک با دمای اتاق نگهداری کنید.

سخن آخر در مورد نکات خانه داری

این نکات و ترفندهای خانه‌داری از مهم‌ترین موارد مربوط به خانه‌داری بوده که لازم است مد نظر قرار دهید. با دقت نظر در رعایت اصول خانه‌داری زندگی منظم‌تر و سالم‌تری را خواهید داشت. می‌توانید برای آشنایی بیشتر مقاله راهنمای مدیریت دردسرهای خانه داری را مطالعه کنید.

خوشحال می‌شویم که شما هم نکات و ترفندهای خانه داری خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۴]
Comments (0)
Add Comment