راهنمای ساده نظافت خانه

چه تصوری می‌کنید اگر به شما بگویم که می‌توانید تنها ۱۰ دقیقه از زمان‌تان را صرف نظافت و نظم دادن به خانه تان کنید و باقی روزهای هفته را خانه ای پاک و تمیز داشته باشید؟

آیا این امکان وجود دارد که کارهای روزمره و معمولی مانند شستشو و پرکردن ماشین ظرفشویی بدون دردسر انجام شود؟ آیا امکان دارد شما هم از آن جمله افرادی باشید که از مهمان ناخوانده استقبال می‌کنند، چرا که میدانند همیشه فضای خانه شان مرتب است.

درسته! من می‌توانم به شما نشان دهم چگونه می توانید نظافت خانه را به فعالیتی ساده و بدون استرس تبدیل کنید، کاری که می تواند در عرض ۱۰ دقیقه در روز انجام شود. در حقیقت، من حتی می توانم به شما نشان دهم که چگونه از انجام کارهای مربوط به نظافت منزل لذت ببرید. چرا که تمیزکاری می تواند آرامش بخش و سرگرم کننده باشد!

همه چیز را درباره نظافت منزل فراموش کنید!

اگر احساس خستگی و دستپاچگی می کنید و نمی دانید از کجا شروع کنید، هر مسئله ای که فکر می کنید در مورد چگونگی تمیز نگه داشتن خانه می دانید را فراموش کنید! این مسئلهای کاملا طبیعی است که نظافت خانه را کاری منزجر کننده و خسته کننده قلمداد کنید. شما باید کنترل زندگی تان را بدست گیرید، و آن را بجای حالت خودکار بر روی حالت دستی تنظیم کنید. بیایید آن را تغییر دهیم!

خانه داری رفتاری آموزشی است. در طول هشت سال گذشته، به میلیون‌ها نفر مشاوره و آموزش داده و رهبری کرده ام. پرسش ها و ایمیل هایی که من روزانه دریافت می کنم، حقیقتا ثابت می کنند که تعداد زیادی از مردم نمی‌دانند چگونه خانه شان را تمیز نگه دارند.

هیچ کس از بدو تولد نمی داند که چگونه لوله فاضلاب ظرفشویی را تمیز کند یا اینکه ساده ترین راه برای تمیز کردن چربی چیست. در پست‌های وبلاگ آریاپاک، من به سادگی و به آسانی به شما نشان می دهم که از کجا شروع کنید و چگونه خانه خود را تمیز نگه دارید.

اولین بار زمانی که معلم هنر بودم، وارد این حوزه شدم. یک شغل عجیب و غریب پیدا کردم، یکی از آنها این بود که خانه های معلمان را پس از مدرسه تمیز میکردم.

در تمیز کردن خانه های دیگران، رضایت عجیب و غریبی پیدا کردم و این رضایت بدلیل لذت بردن از تکنیک‌های مختلف و آزمایش وسایل مورد استفاده آنها بود. من تصور می‌کردم که تمیز نگاه داشتن خانه وقتی که فقط با یک خانه سروکار داشته باشیم آسان و سرگرم کننده است. بعدها متوجه شدم، تمیز کردن خانه و محل زندگی شخصی به آسانی و لذت بخشی تمیز کردن خانه شخصی دیگران نیست.

هنگام تمیز کردن خانه شخصی دیگران، تمرکز ریزبین‌تری دارید، و شما می توانید وارد خانه شوید، کار را انجام دهید و خارج شوید. هنگام تمیز کردن خانه ی شخصی، در دام حواس‌پرتی و مسائل حاشیه‌ای می‌افتید. به عنوان مثال، شما تصمیم میگیرید که آشپزخانه را تمیز کنید. درست زمانی‌که میخواهید کارتان را شروع کنید، تلفن زنگ می‌خورد. تماس تلفنی موجب اختلال در تمیز کردن آشپزخانه می‌شود و زمان مورد نیازتان را از دست می‌دهید و اکنون زمان پخت شام است.

مسائل بسیاری وجود دارد که موجب میشود نتوانید کارتان را انجام دهید و در انتها آن را به روز دیگری موکول می‌کنید. داشتن تمرکز برای نظافت خانه مسئله ای ضروری است – من این را فورا متوجه نشدم، اما خواهید دید که چگونه این اندیشه در آینده منطقی جلوه خواهد کرد.

نظافت آپارتمان کوچک

در اوایل ازدواج با شوهرم، ما آپارتمان کوچکتر را دوست داشتیم. که شامل یک اتاق خواب کوچک، و مناسب بود. علیرغم اندازه کوچک آن، هنوز هم بدلیل اینکه باید هر روز به سر کار میرفتم انجام صحیح و به‌موقع کارها دشوار بود. در این زمان بود که من نسبت به کار نظافت منزل در اواخر هفته احساس بدی پیدا کردم و رویکردی تازه برای تمیزکاری ایجاد کردم.

من تحقیقات مربوط به تجارت و کار خودم را انجام دادم، از خانواده و دوستان پرسیدم که چطور کارهای خانه و تمیزکاری را سازماندهی می کنند در حالی که در مورد چگونگی ارتباط افراد مختلف با تمیز نگه داشتن خانه مطالعاتی انجام میدادم، اینطور برداشت کردم که اکثر مردم نظافت خانه را در آخر هفته انجام میدهند و از آن متنفر بودند.

برخی از آنها از مسائلی مانند روز شستشو و روز بازار و روز تمیز کردن خانه صحبت کردند. من این رویکرد نوستالژیک را دوست داشتم، اما این کار واقعا برای من مناسب نبود و مرا قانع نمی‌کرد.

من سعی می‌کردم آپارتمانم را یک بار و در طول هفته تمیز کنم. این روش برای زمانیکه خانه تمیز بود بسیار عالی و مناسب بود، اما اگر بیش از حد مشغول بودیم یا کسی بیمار بود، خانه به سرعت به هم ریخته و کثیف میشد.

بعدها سعی کردم تا وظایف خاصی را به روزهای مختلف هفته اختصاص دهم و یک زمانسنج تنظیم کنم تا ببینم آیا می توانم سریعتر کار کنم یا اینکه حداقل کمی متفاوت کار کنم. این بهتر بود، اما همچنان لباس های شسته نشده و کثیف من روی هم جمع میشد، چون یک بار در هفته شستشو انجام میدادم. تازه فقط من و شوهرم بودیم، اما من همیشه نمی‌توانستم این کار را تمام کنم. (من همیشه در حال شستشو بودم.)

تصمیم گرفتم راه حلی برای این کار پیدا کنم، چیزهایی را عوض کنم و سعی کنم رویکردهای مختلفی را پیش ببرم تا زمانی که نهایتا به روش مناسبی دست یابم و آپارتمان عزیزمان درخشش بیشتری داشته باشد.

بالاخره من موفق شدم و خیلی هیجان زده بودم که می توانستم خانه خود را در طول هفته به‌صورت تمیز نگه دارم. شستشو، آشپزخانه بی نظیر، کابینت‌های تمیز و حمام تمیز تقریبا همه چیزی بود که باید بر روی آن تمرکز می‌کردم، اما این روش جواب می‌داد و من احساس کردم که دنیای جدیدی بر روی خانه داری باز کرده‌ام. بله!

نظافت آپارتمان بزرگ

زمان آن رسیده بود که رویکرد و روش‌مان را به سطح بعدی ببریم. یک خانه در شهر، دو طبقه، دو اتاق خواب، و هنوز انجام ۲ یا ۳ کار. روش هنوز کار می‌کند، اما باید در مکانی جدید مورد آزمایش قرار می‌گرفت.

هنگامی که همه چیز طرح‌ریزی و انجام شد، وقت آن رسیده بود که ببینیم آیا می‌توانیم، خانه شهری را به همان اندازه آپارتمان کوچک، منظم و تمیز نگه داریم؟

به نظر می رسید فضای خانه به صورت خود به خود کثیف می‌شد و نسبت به آپارتمان کوچک به مراقبت بیشتری نیاز داشت. تمام تمرکزم معطوف کارها و وظایفم شد. هر روز چه کاری باید می کردم؟ من تصمیم گرفتم که مرتب کردن تختخواب، تمیز کردن آشپزخانه و اطمینان از اینکه لباس‌های کثیف انباشته نشوند، اولویتهای اصلیم باشند. وقتی بر این مسائل تسلط پیدا کردم، شروع به افزودن چیزهای کوچک کردم و به زودی خانه خود به خود تمیز میشد، پس بیاید ادامه بدهیم!

نظافت منزل وقتی صاحب فرزند می‌شویم

اگر بچه دارید کمی سریعتر کار کنید و تمام وقت کار کنید. مساله جالب شده بود، اما من روشم را اصلاح و کامل کردم تا کنترل بیشتری به نظافت منزل داشته باشم و حتی زمان کمتری را صرف آن کنم. من نمی خواستم زمان کمی را که در خانه در کنار دخترمان بودیم را صرف تمیز کردن منزل کنیم.

بعدها توانستم آموزش را ترک کنم و با دو فرزندمان در خانه بمانم، اما روال تمیز نگاه داشتن خانه خیلی آسان نبود. من خسته شده بودم. هدف اصلی در این مرحله این بود که کارهایی را که میشد را انجام دهم و اطمینان حاصل کنم که حداقل یک لباس تمیز برای پوشیدن داشته باشیم! وقتی که زمان داشتم، باید بین کارهای روزانه و انجام دادن کار دیگری تعامل برقرار می‌کردم.

حدس بزنید که از خستگی چه چیزی ظاهر شد؟ روش نظافت برای من جواب داده بود! علاوه بر کارهای نظافت روزانه، من هر روز یک کار خاص را انتخاب می‌کردم. من فکر کردم که اگر بتوانم یک وظیفه را انجام دهم این احساس به من دست می‌دهد که چیزی را انجام داده ام. و انجام یک کار بهتر از هیچ چیز بود.

به طور شگفت انگیزی، این طرح ساده در واقع خانه را تمیز نگه داشته بود. من نمی‌توانستم باور کنم. مسلما توسط انجام یک برنامه، من دیگر نگرانی در مورد زشت و کثیف بنظر رسیدن ظاهر خانه و آمدن مهمان ناخوانده نداشتم، و فقط ظرف چند دقیقه کارهای روزانه و هفتگی خودم را انجام میدادم (همچنان تایمر را تنظیم می کردم) و از بودن و سپری کردن زمانم با بچه ها در باقی روز لذت میبردم.

برنامه نظافت منزل همه تن حریف!

چیزی که متوجه شدم این بود که، این برنامه هرگز برای همیشه کامل نخواهد بود، اما این روش برای من در بسیاری از شرایط کار می کرد: کار خارج از منزل و نگاه داشتن بچه ها در خانه، ماندن در خانه با یک و سپس دو بچه زیر دو سال.

من وبلاگ نویسی و ایجاد کسب و کار را شروع کردم و در خانه کار می کردم – برنامه نظافتی من هنوز کار می کرد. من بیشتر از تمام وقت کار می کردم و برای کارم سفر می کردم و کسب و کارم را در کنارم داشتم. این زمانی بسیار پرمشغله و گیج کننده در زندگی ما بود، اما ثباتی در اینکه چه چیزی و چه زمانی برای تمیز کردن آن وجود داشته باشد وجود داشت. من می دانستم که در روزهای شنبه، روکش‌های تمیز بر روی تخت وجود دارد و حمام ها روز دوشنبه تمیز خواهد شد.

من عاشق این ساختار کوچک درون قلب روزهای زندگیم هستم. زمانیکه برای بار سوم باردار شدم و بصورت توامان مشغول کار بودم. بصورتی شگفت آور، هنوز کار می کرد. در حالیکه این خانه به اندازه خانه قبلی کوچک نبود، اما زمان و تلاش کمی برای شکل دهی و تمیز کردن آن نیاز بود.

من این کار را انجام دادم و این روشها را در مورد هر سناریویی آزمایش کردم. من فقط برای خودم کار می کنم، اما با سه بچه فعال، ضروری است که کارهای خانه زمان زیادی طول نکشد.

به عنوان یک کارشناس نظافت، من محصولات تمیزکاری و روش‌های زیادی را آزمایش کرده ام و علاقه دارم آنچه را که بدست آورده‌ام به اشتراک بگذارم. عاشق این هستم که بیایید و زیر پست‌هایم بنویسید که با کمک مطالب وبلاگ آریاپاک توانستید لکه ها را از روی مبلمان پاک کنید و یا اینکه لکه های چربی و کثیفی از روی ملافه ها تمیز شده اند!

به دنبال روش کارا برای نظافت منزل هستید؟

در طی سالها، یک روند معمولی را که امروز توسط هزاران نفر استفاده می شود، که نظافت روزانه اما به مقدار کم هست را توسعه دادم، و بنابراین خانه تان همیشه تمیز و مرتب خواهد بود.

بنابراین، اگر در مورد تمیز نگه داشتن یک خانه در حالی که هنوز هم از خانواده و زندگی خود لذت ببرید، احساس ناخوشایندی دارید، شما به جای درستی آمده اید! روش تمیزکاری ساده برای زندگی‌های شلوغ است و طراحی شده است تا تمیزکاری پردردسر و بیهوده را از بین ببرد.

گاهی اوقات ما می خواهیم کسی به ما بگوید چه کاری باید انجام دهیم. بگوید چه چیزی را باید تمیز کنم، چه وقت آن را تمیز کنم، و چگونه آن را تمیز کنم. این همان روشی است که من در ابتدا احساس می‌کردم، به همین دلیل است که من با این روش روبرو شدم.

این روش پیچیده نیست، و برای نظافت تعداد اتاق‌های زیادی هم کارا هست.

اگر می توانید هر روز ۱۰ دقیقه برای چند کار روزانه و ۱ ساعت در هر هفته برای وظایف هفتگی (مانند شستشوی لباس) صرف کنید، خانه شما تمیزتر از روز قبل خواهد بود و بصورتی واقع گرایانه ، همین موضوع است که اهمیت دارد، درسته؟

با استفاده از پست های راهنمای نظافت منزل، می توانید انرژی و زمان خود را برای چیزهای سرگرم کننده نگاه داریم: با خانواده مان در ارتباط باشیم، تفریح کنیم، کتاب مورد علاقه مان را بخوانیم، یا به سینماو تئاتر برویم…

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
Comments (0)
Add Comment