منزل مرتب را همیشگی کنید – راز خانه های مرتب

فقط کافی است این راهکارها را به کار بگیرید!

همه ما حس و حال خوبی با خانه آراسته می‌گیریم. از آن گذشته در ناخودآگاه تمام بانوان ایرانی منزل مرتب یک اصل است. در واقع خانه منظم نشانه کدبانویی لایق و مسلط بر زندگی است. در کنار این‌ها تمام اعضای خانواده و به خصوص همسر از تماشای منزلی همیشه مرتب لذت می‌برند.

بنابراین زیبایی منزل به دغدغه‌ای تبدیل شده، به خصوص زمان‌هایی که فرصت برای رسیدگی به منزل کم است. وقتی خانه ریخت و پاش و نامرتب هست هر بانویی دچار احساس بی‌کفایتی به خاطر برنیامدن از کارهای منزل می‌شود. منزلی مرتب امری خوب اما برآورده کردن آن برای بسیاری از افراد کسالت آور است. شما با رعایت یکسری اصول ساده می‌توانید خانه و ذهن خود را از آشفتگی نجات دهید. با دانستن این چند ترفند خود را از شر تمیزکاری سخت خانه نجات دهید.

نظم‌دهی کمک به مرتب کردن خانه می‌کند

برای تمام وسایل جایی تعیین کنید و نحوه چینش را به خانواده خود نیز اطلاع دهید. ظروف پر مصرف در دم دست‌ترین جای ممکن، ظروف مربوط به مهمانی‌ها در کنار هم و سایر ظروف هم به همین ترتیب دسته‌بندی شده باشد. وسایل گرانقیمت و ارزشی در جایی مطمئن و وسایل خطرناک نیز در جایی مشخص و دور از دسترس باشد. وقتی وسایل دسته‌بندی باشد دسترسی به آن‌ها و یا برگرداندن آن‌ها به جای خودشان راحت‌تر است. اینطور همسر و فرزندان نیز می‌توانند مطابق با نظم صورت گرفته در مرتب‌سازی کمک کنند.

وقتی چینش منظم باشد شما کمتر سردرگم می‌شوید و راحت‌تر می‌توانید به مرتب کردن خانه بپردازید. بی نظمی در چینش‌ وسایل، تمیزکاری منزل را بسیار سخت و آن را تبدیل به چالشی خسته کننده می‌کند. همینطور نمی‌توانید به راحتی بقیه را جهت پیشبرد بیشتر کارها به همکاری بطلبید. بنابراین سیستمی منظم نه تنها خانه بلکه ذهن را نیز مرتب می‌کند. اما سعی کنید این سیستم به نحوی باشد که بعد از مدتی آن را خراب نکنید. به طور مثال دسترسی به وسایلی که همیشه با آنها سر و کار دارید را سخت نکنید زیرا که باعث به هم ریختگی بیشتری می‌شود. این دسته بندی قرار است برای راحتی کار شما باشد.

مرتب کردن خانه شلوغ با طراحی خلوت

در حال حاضر دیگر خانه‌ای پر از زرق و برق به اندازه گذشته بها ندارد. بلکه خانه‌ای که وسایل کمتری دارد هم مرتب‌تر و هم شیک‌تر به نظر می‌رسد. خانه را از خرت و پرت‌ها و وسایل اضافه بر سازمان خالی کنید. خیلی از وسایل برای ما حکم یادگاری دارد به همین خاطر دور نمی‌اندازیم. می‌توانید با هدیه دادن یا کمک کردن به دیگران به این شکل آن وسایل را دوست بدارید.

خلوت بودن خانه هم ظاهر مرتب‌تری به منزل می‌دهد و هم نظم‌دهی را آسان‌تر می‌کند. خانه  پر از وسایل گاهی حتی اگر مرتب هم باشد شلخته به نظر می‌رسد چون به چشم شلوغ می‌آید. خانه شلوغ برای ذهن ما هم درد آور است و تمرکز را کم می‌کند. از طرفی نظم‌دهی به وسایل کم، خیلی راحت‌تر از وسایل زیاد است به خصوص برای بانوانی که حوصله و وقت مرتب کردن همیشگی را ندارند.

مرتب کردن خانه شلوغ با طراحی خلوت

پس تا می‌توانید منزل را از اسباب بلااستفاده و شلوغ کننده خالی کنید. خیلی وقت‌ها خانه‌هایی را می‌بینیم که هزینه زیادی صرف وسایل شده اما به دل نمی‌نشیند. علت این هست که طراحی درست و چشم‌نوازی منزل ندارد. صرفا به خاطر نمایش، خانه را از اسباب متفرقه پر نکنیم. حتی در خرید اسبابی که طرح شلوغ و غیر یکنواختی دارند مثل فرش‌هایی با رنگ‌ها و شکل‌های متعدد و بزرگ دقت کنید. وقتی خانه را خلوت کنید کم‌تر درگیر مرتب کردن خانه شلوغ خواهید بود.

با عادت‌های روزمره خانه را مرتب و تمیز کنید

خیلی از ماها دوست داریم که خانه‌ای مرتب و تمیز داشته باشیم اما این خواسته را به زحمت برآورده می‌کنیم. علت هم آن است که برآورده کردن این خواسته برای ما نیاز به تصمیم‌گیری و کنار گذاشتن زمان دارد. اما اگر عادت ایجاد کنیم کار را به صورت خودکار انجام می‌دهیم. عادت کاری هست که نیاز به تصمیم‌گیری و فکر ندارد یعنی به صورت ناخودآگاه در زندگی ما گنجانده می‌شود. به طور مثال در منازل بسیاری بعد از صرف هر وعده پشت آن ظروف شسته و سر جای خود برگردانده می‌شود.

زمانی که ظرف‌ها روی هم انباشته می‌شود تبدیل به یک کار بزرگ و سخت می‌شود. اما وقتی ظرف‌ها کم کم شسته می‌شود به نظر نمی‌آید که چه حجمی از ظرف‌ها شسته شده است. پس بهتر است انجام بسیاری از کارها را در منزل برای تمام اعضای خانواده تبدیل به عادت کنیم که کار روی کار درست نشود. اگر مرتب‌سازی تبدیل به عادت نشود شلخته‌سازی تبدیل به عادت می‌شود. اگر ظرف‌های ناهار بماند پشت آن ظرف‌های دیگری به هوای ظرف‌های باقی مانده ظهر برای شستشو اضافه می‌شود. وقتی یک لیوان از زمین برداشته نشود لیوان‌های دیگری هم به پیروی به زمین اضافه می‌شود. 

اگر در کارهای نظافت خانه‌تان خیلی عقب افتاده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که از شرکت خدمات نظافتی آریاپاک نیروی نظافتچی رزرو کنید تا در کار نظافت منزل به شما و خانواده‌تان کمک کنند.

خانه‌ای مرتب و شیک با کارهای کم

وقتی صحبت از رسیدگی به منزل می‌شود خیلی‌ها منتظر رسیدن یک روز تعطیل و صرف زمان زیادی برای کارها هستند. اما گذاشتن زمان زیاد و فکر کردن به آن خسته کننده است. همین باعث می‌شود حتی در روزهای تعطیل بسیاری از کارها انجام نشود. همینطور کار روی کار اضافه می‌شود و منزل نامرتب به قوت خود باقی می‌ماند. مگر اینکه زمان‌های خاصی مثل تعطیلات نوروز در راه باشد.

همانطور که در بخش قبل گفتیم تصمیم‌گیری برای کارهای بزرگ سخت است پس لازم است عادت بسازیم. لیستی از کارهایی که دارید را تهیه کنید و هر کار جدید را به این لیست اضافه کنید. هر روز یک زمان کوتاه و در ساعت ترجیحا مشخصی از روز به کارهایی که در لیست وارد کرده‌اید اختصاص دهید. این زمان می‌تواند در حدی باشد که برای شما خسته کننده نباشد. به طور مثال ۱۵ دقیقه از روز را برای کارهای منزل کنار بگذارید. هر باری که کاری تمام شد آن را از لیستی که دارید خط بزنید این به شما حس خوبی می‌دهد که در زمان اندک کارها را به پیش می‌برید. همین که شما لیست تهیه کنید از سردرگمی و این‌که کارها چیست و از کجا شروع کنید در می‌آیید.

اگر بگوییم شما ۵ روز هفته هر روز ۱۵ دقیقه به رسیدگی منزل می‌پردازید یعنی یک ساعت و ربع جلو می‌افتید. حتی اگر کمی بیشتر شود شما را بیشتر جلو می‌اندازد. فقط دقت کنید که زمان زیادی در نظر نگیرید، چون باعث می‌شود شما این زنجیره را قطع کنید. زمان قرار است به اندازه‌ای باشد که کنار گذاشتن آن برای شما سخت نباشد حتی اگر ۵ دقیقه باشد. اگر بگویید من روزی یک ساعت کنار می‌گذارم پایبندی به آن بسیار مشکل خواهد بود. به خصوص در ابتدا از زمان کم شروع کنید و بعد این زمان را زیاد کنید.اینطور زیاد کار نمی‌کنید اما خانه‌ای مرتب و شیک خواهید داشت.

با نظارت فصلی خانه ای همیشه مرتب داشته باشید

یکی از دغدغه‌های بانوان رسیدن ناگهانی نوروز و سر و سامان دادن به انبوهی از کارهای منزل هست. کارهایی که به خصوص یک سال است تلنبار شده و حالا ما می‌خواهیم به یک باره به همه رسیدگی کنیم. به خصوص اگر بانویی کارمند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم به جای رسیدگی سالیانه، فصلی به نظارت بپردازید. شاید فکر کنید که وقت این کار را ندارید اما مرتب سازی تقسیم شده در سال بسیار بهتر از سالی یک بار است. اینطور حتی می‌توانید بیشتر و بهتر به منزل خود رسیدگی کنید. زمان شما در آخر سال محدود است و یک سال تلنبار شدن کارها را برای شما به همراه دارد.

ما نمی‌خواهیم فقط یک رسم و فرهنگ را به جا آوریم و تمام، بلکه می‌خواهیم خانه‌ای مرتب را جزوی از زندگی کنیم. پس چه بهتر که این رفتار را به صورت فصلی انجام دهیم. مطمئن باشید با این کار بخشی از حجم کار شما در انتهای سال حذف می‌شود. علاوه بر این در طول سال وسایل دور انداختنی زیادی درست می‌شود که تا آخر سال بر سر تصمیم‌گیری باقی می‌ماند. پس چه بهتر که وسایل دور انداختنی را هرچه سریع‌تر با رسیدگی فصلی حذف و فضای زندگی را بازتر کنیم.

به مرتب کردن منزل متعهد باشید

مهم‌ترین راهکار از بین تمام راهکارهای نام برده برای مرتب کردن منزل همین راهکار هست. صرف دانستن، ما عمل کننده به هیچ کاری نمی‌شویم. شما زمانی نتیجه می‌گیرید که حداقل به یکی از ترفندهای نام برده در بالا متعهد شوید. خیلی از ماها فکر می‌کنیم که داشتن برنامه کار سختی است و به همین دلیل آن را اجرا نمی‌کنیم. اما دقیقا برنامه برای تسهیل در زندگی شما هست. شاید در ابتدا عمل کردن به آن سخت باشد اما رفته رفته جزئی از روش زندگی می‌شود. برای همین فقط کافی هست یکی از راهکارها را به کار ببندید تا نتیجه رضایت‌بخش آن را به مرور در زندگی ببینید.

سخن آخر

این ترفندها را به خصوص به بانوان کارمند و یا بی رغبت به نظم پیشنهاد می‌کنیم. اگر کارهای خانه را اصولی پیش ببریم به کاری راحت برای ما تبدیل می‌شود. این تفکر را هم که همه کارها را به تنهایی انجام دهید فراموش کنید. نظم‌دهی، عادت‌سازی و خالی کردن خانه از انبوه وسایل مشارکت را در منزل به راحتی امکان پذیر می‌کند. کدبانوگری به این نیست که شما تمام کارها را به تنهایی راه بیندازید بلکه درست کردن سیستمی برای مشارکت همه هست. به خصوص در رابطه با فرزندان که باعث می‌شود نظم را یاد بگیرند. وقتی مسئول امور داخلی منزل به نظم متعهد نباشد از بقیه به خصوص فرزندان انتظاری نمی‌رود. بنابراین با به کار گیری ترفندهای نام برده و مشارکت افراد منزل خانه‌ای همیشه زیبا و مرتب را برای شما آرزومندیم.

مشتاقانه منتظر نظرات شما در مورد به کار گیری نکات این مقاله و ارائه پیشنهادات شما برای تمیزکاری همیشگی منزل هستیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
Comments (0)
Add Comment