برنامه ریزی تمیز کردن منزل

با برنامه ریزی تمیز کردن منزل؛ تمیز کردن منزل را ساده کنید

برنامه ریزی تمیز کردن منزل؛ نه تنها خانه داری را سخت نکرده بلکه آن را آسان نیز می‌کند. دقیقا با برنامه ریزی، خانه‌ای همیشه زیبا و مرتب خواهید داشت که زحمت تمیزکاری نیز کم می شود. برنامه ریزی وقت شما را می خرد و هر خانه داری با کم ترین زمان ممکن بتواند از این برنامه استفاده کند. 

اینکه خانه را یک روز تمیز کنیم و تا مدت ها تمیز بماند اصلا امکان ندارد. خانه روزانه دستخوش بهم ریختگی و کثیفی ها شده و به همین دلیل به رسیدگی مرتب نیاز دارد. برخی از کارها در کوتاه مدت و بعضی در بلند مدت نیاز به توجه دارند. اینکه در یک روز حمله کنیم و بخواهیم تمام کارها را انجام دهیم، رسیدگی به منزل را بسیار دشوار می کند. چرا که فردا روز از نو شده و خانه خیلی زود به شکل قبلی خود بر می گردد.

در این مقاله شما را به جای مرتب کردن ناگهانی منزل به مرتب کردن مستمر و در بازه های زمانی کوتاه دعوت می کنیم. به خاطر داشته باشید که این لیست نقشه راه بوده و بنابر سبک زندگی و شرایط شما متفاوت می شود. شما می‌توانید لیستی از کارهای خود را طبق برنامه پایین تعیین کرده و برنامه ریزی مخصوص خود را تنظیم نمایید.

برنامه ریزی روزانه تمیز کردن منزل

در برنامه ریزی روزانه کارهایی می گنجد که رسیدگی نکردن به آنها به لحاظ ظاهری و باطنی خانه را کثیف و شلخته می کند. این برنامه ریزی وقتی عادت شود، مثل آب خوردن در زمان تشنگی می شود یعنی با دیدن کارها بدون فکر به سراغ آنها می رویم. اما چه کارهایی را بهتر می بینید که در لیست کارهای روزانه قرار دهیم؟! ما لیستی از این کارها را برای شما تهیه کرده ایم اما باز هم بستگی به خود شما دارد.

۱- بهم ریختگی ها را رها نکنید

از همان زمانی که از خواب بیدار می شویم لازم است، مرتب کردن خانه را شروع کنیم و از کنار بهم ریختگی و کثیفی ها نگذریم. وقتی از خواب بیدار می شوید همانجا رختخواب ها را قبل از هر کار دیگری جمع کنید. ظروف کثیف را بلافاصله بشویید و روی هم تلنبار نکنید. رخت های تازه شسته شده را هم به کشوها و کمدها منتقل کنید. 

در واقع کارهایی که تازه تراشیده شده را سریع انجام دهید.

۲- برنامه ریزی برای تمیز کردن آشپزخانه در منزل

آشپزخانه قلب تپنده خانه و زندگی شماست پس رسیدگی روزانه ضروری می باشد. لازم نیست هر روز تمام آشپزخانه را تمیز کنید بلکه کثیفی هایی که به ظاهر آشپزخانه و سلامت شما ضرر می زند را روزانه تمیز کنید. مثل سینک ظرفشویی، اجاق گاز و کف آشپزخانه که نیاز به نظافت روزانه دارد. همینطور روزانه به یخچال سرک بکشید و خوراکی های فاسد را دور انداخته و نظمی به سر و شکل یخچال بدهید.

۳- دستمال کشی 

هر جایی که به صورت روزانه کثیف می شود مثل میز نهار خوری یا دیگر سطوح منزل حتما روزانه تمیز کنید. ماندن جای لیوان یا لکه گرفتن سطوح اصلا منظره جالبی نبوده و بهتر است هر چه سریع تر تمیز شوند.

۴- ریختن رخت ها در ماشین لباسشویی

سبد رخت‌ها را روزانه بررسی کنید و در صورت جمع شدن ریخت‌ها ماشین لباسشویی را حتما روشن کنید. اجازه ندهید که لباس‌ها تلنبار شده و درگیر و دار آخر هفته روی دست شما بمانند.

۵- رسیدگی به کارهای ناگهانی

برای کارهای ناگهانی مثل پاک کردن سبزی خوردن، مرغ و یا گوشت حتما وقت کنار بگذارید. همینطور اینطور کارها را به تعویق نینداخته و سریع به آنها رسیدگی کنید. 

برنامه ریزی هفتگی تمیز کردن منزل

برنامه هفتگی مربوط به کارهایی هستند که در یک هفته جمع شده و حالا نیاز به تمیز کاری دارند.

۱- گرفتن گرد و غبار از وسایل منزل

یک دستمال مرطوب بردارید و تمام وسایل غبار گرفته و یا حتی کثیف شده را تمیز کنید. اسباب غبار گیر در سالن، اتاق ها، راهرو و یا آشپزخانه را پیدا کنید و دستمال بکشید. 

۲- جاروبرقی کشیدن

تمام قسمت های منزل از آشپزخانه تا سالن، اتاق‌ها و راهرو را به دقت جاروبرقی بکشید. زیر فرش، موکت، مبل ها و گوشه کنار اتاق ها نیز فراموش نشود.

۳- تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی

با استفاده از شوینده ها و تمیز کننده های مناسب کف حمام، سرویس بهداشتی، وان حمام، دیوارها، روشویی و شیرآلات را تمیز کنید و برق بیندازید.

۴- تمیز کردن سطل ها

بعد از یک مدتی سطل زباله و یا سطل حمام کثیف شده و بو می گیرد. بنابراین تمیز کردن این سطل ها نیز هفته ای یک بار لازم می باشد.

۵- اتو کردن لباس ها

حداقل هفته ای یک بار وقت بگذارید و رخت و لباس ها را اتو کنید. رخت ها را بعد از اتو تا نکنید، بهتر است لباس های چروک خور در کمد آویزان باشند.

برنامه ریزی ماهانه تمیز کردن منزل

برخی از کارها را حتما ماهی یک بار انجام دهید و به زمان های طولانی تر موکول نکنید. انجام این کارها نه تنها وقت گیر نبوده بلکه به تامین سلامت خانواده ما کمک می کند.

۱- برنامه ریزی تمیز کردن وسایل برقی آشپزخانه در منزل 

وسایل برقی که ما زیاد از آنها استفاده می کنیم در بدنه داخلی و خارجی آنها بعد از مدتی میکروب ها و کثیفی ها نفوذ کرده و نیاز به نظافت دارند. وسایلی مثل یخچال، ماشین لباسشویی، هود، ماشین ظرف شویی و هر وسیله پر استفاده دیگری که می شناسیم. هنگام تمیز کاری این وسایل از شوینده های طبیعی مثل جوش شیرین، نمک و سرکه استفاده نمایید.

برای آشنایی کامل با تمیز کردن آشپزخانه مقاله چگونه آشپزخانه را تمیز کنیم را مطالعه نمایید.

۲- مرتب کردن کمدها و کشوها

هر ماه به کمدها و کشوها سر بزنید و به نظم و ترتیب آنها رسیدگی کنید. لباس ها و وسایل بلااستفاده را دور بیندازید و لباس های غیر فصل را نیز کنار بگذارید. 

۳- تمیز کردن کابینت ها

کابینت ها را در صورت لزوم تمیز کرده و یا نظمی به بی شلختگی های کابینت بدهد. بدنه بیرونی و درها را که در آشپزخانه روغن گرفته حتما ماهی یک بار تمیز کنید. کابینت را به ترتیبی نظم دهید که دسترسی شما را به پر کاربردترین وسایل ساده کند.

۴- برنامه ریزی تمیز کردن کالای خواب در منزل

حداقل ماهی یک بار ملحفه، پتو، روبالشتی و روتختی شسته شوند. حتی ماهی یک بار زمان زیادی بوده و در زمان های کوتاه تر بهتر خواهد بود.

۵- تمیز کردن پرده ها

برای شستشوی پرده ها حتما نسبت به جنس و نحوه شستشو آگاه باشید. اگر قصد شستشو را ندارید از بخار شوی برای تمیز کردن پرده ها می توان استفاده کرد. در صورت انداختن پرده در ماشین لباسشویی پرده ظریف بود از خشک کن استفاده نکنید. چرا که خشک کن پرده را چروک می کند،  بهترین کار آویزان کردن پرده در هوای آزاد به دور از آفتاب می باشد.

سخن آخر

این چک لیست و دسته بندی آن برای برخی از دوستان خانه دار متفاوت است. شاید شما به خاطر بچه دار بودن مجبور باشید هر روز جاروبرقی بکشید. در ضمن هر کسی حساسیت‌های خود را داشته و مطابق با آن ها عمل می‌کند. شاید اصلا لازم باشد برخی کارها دو هفته یک بار و یا برخی کارها دو روز یک بار انجام شود. این بستگی به وقت آزاد شما و نحوه زندگی مورد پسند خودتان دارد.

اما بهره بردن از یک چک لیست و برنامه مشخص هم به پاکیزگی کامل خانه کمک کرده و هم به کار شما سرعت می بخشد. این مقاله فرصت آشنایی شما با یک نمونه برنامه ریزی و تهیه چک لیست برای کارها را فراهم کرد. حالا شما با الگو گرفتن از این نمونه، همین الان شروع به تنظیم نمونه ای برای نظافت خانه خود کنید.

در ضمن حتما برای انجام کارهای منزل از تمام اعضای خانواده تا حدی که می توانند درخواست همکاری کنید. با این کار وقت شما را آزادتر شده و می توانید وقت بیشتری را در کنار هم بگذرانید.

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد منتظر نظرات و نکات ارزشمند شما دوستان هستیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]
Comments (0)
Add Comment