چه عواملی باعث کثیف شدن استخر می‌شود؟

کنترل تمیزی آب استخرها عموما از طریق فیلتراسیون و جاروکردن با جاروهای مخصوص استخر و بررسی فاکتورهای مربوط به کیفیت آب مانند میزان pH ، نمک و کلر انجام می شود. با این حال آشنایی با عوامل آلودگی و کثیفی و چگونگی حذف و  کاهش این عوامل می تواند زمان مورد نیاز برای پاکسازی را کاهش دهد.

فضایی که یک استخر در آن واقع شده است، تأثیر زیادی بر سرعت کثیف شدن آن می گذارد. استخری با حصار محکم که اطراف آن کاشی کاری شده است بدون شک تمیز تر از استخری خواهد بود که محوطه ی دور آن کاملا باز است و گیاهان اطراف آن پوشش و واسطه ای ندارند.

نوع استخر و سیستم های فیلتراسیون و کلرنیتور فرق زیادی در سرعت کثیف شدن استخر ایجاد نمی کند. مساله بیشتر مربوط به منبع آلودگی است که یا خار و خاشاک و آلودگی هایی هستند که باد با خود می آورد، یا برگ ها و چمن های کوتاه شده و ریخته در محوطه و یا مربوط به افرادی که در آنها شنا می کنند هستند. در ادامه هر کدام از این منابع آلودگی را بررسی می کنیم و بحث می کنیم چطور میشود این آلودگی ها را به حداقل رساند.

گرد و غبار و آلودگی هایی که باد با خود می آورد

در محیط های خشک و بیابانی گرد و غبار مهم ترین آلاینده ی آب استخرها به حساب می آید. حتی کشیدن حصارهایی بلند و محکم در اطراف استخر از ورود خاک و ریزگردها به داخل آب جلوگیری نخواهد کرد زیرا گرد و غباری در هوا وجود دارد با ملایم ترین نسیمی از روی هر حصاری رد می شود و وارد آب خواهد شد.

در نواحی بادخیز حصار بلند می‌تواند کمی کمک کننده باشد. با این حال تنها راه خلاص شدن از گرد و غبار سرپوشیده کردن استخرها و استفاده از کاور در مواقعی است که کسی در آنها شنا نمی کند. حتی اگر چنین پوششی در کار باشد موقع برداشتن آن باید حداقل دو نفر حاضر باشند و طوری با دقت کاور را بردارند که گرد و غبار بالای آن وارد آب نشود.

در مناطق آب و هوایی دیگر هم گرد و غبار مساله مهمی است و می‌تواند از باغچه ها و پوشش های گیاهی وارد آب شود. بهترین  راه برای جلوگیری از نفوذ خاک و گرد و غبار استفاده از انواع مختلف مالچ است که می تواند به حفظ رطوبت خاک کمک کرده و از نفوذ گرد و غبار جلوگیری کند.

استفاده از مالچ همچنین محیط سالم تری برای رشد میکروارگانیسم ها در خاک فراهم می کند و بنابراین با رشد بیشتر گیاهانی با ریشه های قوی در خاک های اطراف، منجر خواهد شد که گرد و غبار در هوا به دام بیافتد.

چمن های کوتاه شده و برگ ها

در نواحی گرمتر عموما درخت ها و درختچه های بیشتری در اطراف استخر کاشته می‌شوند تا سایه بیاندازند و هوا خنک تر و مطلوب تر شود. اگرچه این درختچه ها از نفوذ گرد و غبار به آب جلوگیری می‌کنند، ریختن برگ‌هایشان آلودگی زیادی برای آب استخر ایجاد می کند.

این برگ ها گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند. در نتیجه وقتی درون آب می افتند همه این آلودگی ها و گرد و غبارها در آب حل می شود و آلودگی زیادی ایجاد می‌کند. در برخی نواحی کاوری روی استخر کشیده می‌شود تا از افتادن برگ ها درون آب جلوگیری کند ولی هم جمع کردن برگ ها از روی کاور کار دشوری است، هم اگر باران ببارد و برگ ها زیاد باشند، خیس شدن وزن‌شان را افزایش داده و منجر به پاره شدن کاور می‌شود.

درخت های نخل انتخاب مطلوب‌تری هستند زیرا برگ هایشان کم تعداد و بزرگ است و با چک کردن دقیق، می توان برگ های سست و محتمل به ریزش را قبل از اینکه در آب بیافتند جدا کرد.

کوتاه کردن چمن ها هم می‌تواند باعث کثیف شدن آب شود، و حتما موقع کوتاه کردن چمن باید دقت داشت که بخش های کوتاه شده درون آب یا نزدیک استخر نریزند. علی الخصوص اگر کودهای شیمیایی برای چمن‌ها و زمین های اطراف استخر استفاده می‌شود، توجه به این مساله امری حیاتی است.

کودهای اورگانیک برای سلامت محیط زیست مناسب ترند و همینطور اگر چمن هایی که کود شیمیایی به آنها داده شده، داخل آب ریخته شوند یا پای شناگرانی که روی چمن قدم زده اند وارد آب شود، آب استخر آلوده خواهد شد. بنابراین یک شیر برای شستن پاها قبل از ورود به استخر حتما باید کنار استخر تعبیه شود.

شناگران و وسایل شنا

منبع آلودگی دیگری که باید به آن اشاره کرد خود شناگران و وسایلی هستند که در استخر استفاده می‌شوند. این اقلام وسایل تفریحی مانند قایق ها و تیوپ ها، و موارد دیگری مثل جارویی که برای تمیز کردن استخر استفاده می شوند را در بر می گیرد.

عرق و کرم ضد آفتاب رایج ترین آلاینده هایی اند که از بدن انسان وارد آب می‌شود و اگرچه به اندازه ی گرد و غبار آب را کثیف نمی کنند، می توانند تاثیر قابل توجهی بر تعادل شیمیایی آب داشته باشند. چربی های بدن، سلول های پوستی و باکتری ها نیز در مقادیر اندکی از شناگران آزاد می‌شوند و هر چه تعداد شناگران بیشتر باشد، تاثیر این آلاینده ها شدید تر خواهد بود.

نصب دوش در فضای باز نزدیک استخر سرمایه گذاری مفیدی است. با تشویق شناگران به استفاده از دوش قبل از ورود به آب، آلاینده ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابند. حداقل یک شیر آب برای شستن پا باید کنار هر استخری وجود داشته باشد.

خانواده هایی که کودکان کم سن وسال دارند باید به آنها بیاموزند که نباید در استخر ادرار کنند و همین‌طور آب کثیف است و نباید بگذارند وارد دهانشان شود. قبل از وارد کردن وسایل تفریحی به آب، مخصوصا اگر مدت زیاذی بلااستفاه بوده اند حتما آنها را تمیز و پاکسازی کنید، تا باعث آلودگی آب نشوند. حتی سطح وسایلی که برای تمیز کردن و جارو کشیدن استخر استفاده می‌شوند هم باید قبل از ورود به آب تمیز شود.

دیگر آلاینده های استخر

عوامل دیگری نیز  وجود دارد که حتی سخت گیرترین و نکته سنج ترین مالکین استخر نیز نمی توانند کنترل کنند و باعث آلودگی آب استخر می‌شوند.

برای مثال، پر یا فضله ی پرندگان ممکن است در آب بیافتد و راهی غیر از ساختن یک سقف شیشه ای یا پلاستیکی بالای استخر برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

آب باران هم آلودگی های هوا را در خود دارد و می تواند منبع آلودگی مهمی به خصوص در مناطق شهری و صنعتی باشد. به همین دلیل است که pH آب استخر پس از بارش های سنگین و طولانی نیاز به تنظیم دارد. همین‌طور اگر شیب لبه ی استخر مناسب نباشد، آب باران ممکن است به همراه گل و آلودگی های اطراف به درون استخر جریان پیدا کند.

گاهی آب شیری که برای پرکردن استخر به کار می رود به خودی خود محتوی آلودگی است. بنابراین pH باید بعد از اضافه شدن آب چک شود. اگر چه در این موارد آب ظاهرا تمیز به نظر می رسد، مقدار کلسیم و سختی آب هم هم ممکن است تغییر کرده باشد.

اگر چه با ضدعفونی کردن و فیلتراسیون مناسب آب هیچ کدام از عوامل مطرح شده نمی توانند روی کیفیت آب تاثیر قابل توجهی بگذارند، آشنایی با این آلاینده ها و کنترل آنها می تواند با جلوگیری از آلوده شدن آب استخر در وقت و انرژی لازم برای پاکسازی آن صرفه جویی کند. مَثَل معروف پیشگیری بهتر از درمان است در این مورد و برای حفظ بهداشت آب و سلامت شناگران هم کاملا صدق می‌کند.

برای تمیز کردن استخر خانه یا ویلای خود در تهران نیاز به نیروی نظافتی دارید؟ با شرکت نظافتی آریاپاک تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
Comments (0)
Add Comment