مرتب کردن کمد در چند مرحله ساده

کمدهای همیشه مرتب داشته باشید

مرتب کردن کمد یکی از موضوعاتی هست که در مرتب کردن خانه تاثیر گذار است. نظم‌دهی به کمدها شاید به نظر کار راحتی بیاید اما بهم ریختگی مرتب کمدها این حرف را نمی‌زند. به همین خاطر بسیاری از بانوان می‌خواهند کمدها را به شیوه‌ای مرتب کنند که کمتر شلخته و راحت‌تر جمع و جور شود. توجه به چند نکته ساده شما را کمک می‌کند که بتوانید کمد و کشوهای مرتب و سازماندهی شده‌ای داشته باشید.

در این مقاله چند مرحله را با هم طی می‌کنیم و از شما می‌خواهم عینا همین مراحل را پیاده کنید. اجرا کردن و پایبند بودن به این مراحل شما را از دغدغه کمدهای شلخته و اینکه کی باید کمدها را مرتب کنم، نجات می‌دهد.

مرحله اول: برای مرتب کردن ابتدا کمدها را بیرون بریزید

کمدها و کشوها را از هر چیزی که دارید خالی کنید. نگران آشفتگی و در هم ریختگی پیش آمده نباشید زودتر از چیزی که فکر کنید همه چیز مرتب می‌شود. بعد از اینکه کمد را بیرون ریختید بهترین فرصت برای تمیز کردن داخل کمد می‌باشد.

مرحله دوم: لباس‌های کم استفاده را حذف کنید 

. قبل از مرتب کردن وسایلی که رو به روی خود می‌بینید لازم است یکسری از وسایل حذف شوند. اما چه وسایلی را حذف کنیم.

  • لباس‌های خراب و بلا استفاده را بدون فکر کردن جمع کنید و دور بیاندازید یا هر استفاده دیگری که مد نظر دارید. اما آنها را داخل رخت‌های خود نگذارید چون فضای کمد شما را اشغال می‌کند.
  • لباس‌هایی که مناسب فصل جاری نیستند را هم جمع کنید و به هر جایی می‌توانید منتقل کنید. به داخل انباری ببرید یا زیر تخت بگذارید. می‌توانید از ساک یا جعبه لباس که در بازار موجود هست هم استفاده کنید. به فرض اینکه ممکن به لباسی نیاز داشته باشید، انبوهی از لباس‌های غیر فصل را باز دم دست نگذارید. از طرفی یک مرتبه لباس‌های زیادی کنار نگذارید که فصل تمام نشده به سراغ آنهای بروید.
  • دیگر وقت خارج کردن لباس‌های کم استفاده یا آن‌هایی که الان بیشتر از یک سال است استفاده نکرده‌اید از کمدها رسیده. این لباس‌ها را بهتر است به کسی که نیازمند است ببخشید چون بعید است دیگر استفاده کنید. اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید رخت‌های کم استفاده را نگه دارید به همان ترتیبی که گفته شد آنها را کنار بگذارید. 

دقت کنید لباس‌هایی که مناسب فصل نیست و لباس‌های کم استفاده را با هم کنار نگذارید. به طور مثال هر کدام را در جعبه یا بغچه خاص خود بگذارید.

حالا ‌فقط لباس‌هایی مانده که می‌خواهید دم دست باشد و مرتب استفاده می‌کنید.

مرحله سوم: برای مرتب کردن کمد همه لباس‌ها را در کشوها نگذارید

با گذاشتن تمام لباس‌ها در کشوها مرتب شدنی اتفاق نمی‌افتد بلکه شلختگی از فضای خانه به کشوها منتقل می‌شود. بعد از حذف لباس‌ها نوبت به لباس‌هایی می‌رسد که لازم است آویزان شوند. سه گروه از لباس‌ها را داخل کشو نگذارید:

  1. لباس‌های اتو خور که نباید چروک شوند مثل مانتو.
  2. لباس‌هایی که وقتی تا می‌خورند خیلی جا می‌گیرند مثل پالتو.
  3. لباس‌های بافتنی که علاوه بر جا گرفتن به دیگر لباس‌ها پرز می‌دهند.

حتما رخت آویز لازم برای لباس‌ها تهیه کنید و اصلا هر لباسی را به داخل کشو نبرید. برای مواردی مثل روسری‌ها می‌توانید از رخت آویزهایی که چند ردیف هستند استفاده کنید.

ممکن است کمد شما فضای کافی برای آویزان کردن لباس را نداشته باشد. می‌توانید یک آویز یا رگال لباس که جا برای کفش‌ها و سایر وسایل هم دارد تهیه کنید. این رگال‌ها در انواع اشکال در بازار موجود است.

در ضمن لباس‌ها را بدون نظم کنار هم در چوب لباسی کمد آویزان نکنید. بلکه آن‌ها را دسته بندی و با نظم خاصی در کمد قرار دهید. به طور مثال دسته‌ای از مانتوها و دسته‌ای لباس‌های مجلسی داشته باشید.

اگر زمان کافی برای نظافت منزل و مرتب کردن خانه ندارید، می‌توانید با شرکت خدمات نظافتی آریاپاک تماس بگیرید و درخواست نیروی نظافتی کنید.

مرحله چهارم: فکری به حال کیف و کفش‌ها بکنید

بهتر است در کمد شلف‌هایی برای طبقه‌بندی کیف و کفش داشته باشید. در غیر این‌صورت اگر کمد شما طبقه بالایی یا پایینی داشته باشد می‌توانید کفش‌ها را آنجا قرار دهید. حتما با دقت کفش‌ها را بچینید و کفش‌های پر استفاده تر دم دست باشد. 

برای کیف هم می‌توانید از آویزهای کیف در داخل کمد یا پشت در کمد استفاده کنید. برای کفش هم در بازار آویزهایی هست که می‌توانید از آن‌ها برای نظم‌دهی استفاده کنید.

مرحله پنجم: گذاشتن وسایل در کشوها برای مرتب کردن کمد

در اولین قدم لباس‌ها را دسته بندی کنید. این دسته بندی می‌تواند بر اساس نوع لباس یا رنگ آن باشد. به طور مثال شلوارها را در یک دسته، تیشرت‌ها را در یک دسته و لباس‌های زیر را هم در یک دسته قرار دهید. اگر بر اساس رنگ هم انجام دهید چیدمان کشوی شما را زیبا می‌کند.

 در هر صورت داشتن دسته بندی باب میل، شما را به چیدمان درست راغب می‌کند و کشوها را همیشه مرتب نگه می‌دارد. بهتر است کشوی شما تقسیم کننده داشته باشد تا هر دسته را در یک قسمت قرار دهید. تقسیم کننده‌های کشویی را هم می‌توانید از بازار تهیه کنید.

به تصویر زیر دقت کنید، شما هم لباس‌ها را به شکل زیر روی هم می‌گذارید؟ اگر به این شکل هست حتما شاهد بهم ریختگی کشو بعد از مدتی خواهید بود. علت هم این هست که به همه لباس‌های داخل کشو دید ندارید و برای پیدا کردن یک لباس کل کشو بهم می‌ریزد. از طرفی تا کردن به این شکل فضای زیادی از کشو می‌گیرد.

لباس‌ها بهتر است به شکل زیر در کشو قرار داده شوند. اینطور هم ظاهر کشو مرتب‌تر هست و هم دسترسی بهتری به لباس‌ها دارید.

به طور مثال اگر می‌خواهید یک پیراهن را تا کنید به ترتیب زیر این کار را انجام دهید.

یادتان باشد که کنار هم گذاشتن لباس‌ها بر اساس دسته‌ بندی‌هایی باشد که در نظر دارید. 

راستی اگر باز هم کشوها جا کم آورد می‌توانید از آویزان داخل کمد و یا حتی ساک رخت هم استفاده کنید.

مرحله ششم: با سایر وسایل چکار کنیم

برای اکسسوری‌هایی مثل کلاه، کروات و یا کمربند می‌توانید از درب کمد استفاده کنید. به این شکل که میخ‌های کوچکی از داخل بزنید و این وسایل را آویزان کنید.

البته اگر در کشوها فضا یا قسمت‌های کوچکی وجود داشته باشد می‌توانید برای گذاشتن اکسسوری و زیورآلات استفاده کنید.

در مورد جواهرات نیز یک قاب پیدا کنید و داخل آن را میخ‌های ظریفی برای آویزان کردن بزنید. با این کار هم جواهرات خود را مرتب می‌کنید و هم آنها را از اینکه به هم بپیچند نجات می‌دهید.

برای وسایل کوچکی مثل جوراب‎ها هم، آویزهایی برای وسایل کوچک در بازار موجود است که می‌توانید تهیه کنید.

سخن آخر

تمیز و مرتب بودن کمدها کار راحتی بر خلاف تصور نیست. اما اگر شما فضایی را درست کنید که مرتب باشد و نظم خاصی داشته باشد بسیار لذت می‌برید. مرتب بودن خانه خیلی خوب است اما از آن مهم‎‌تر مرتب بودنی هست که اتاق وخانه ما را زیباتر کند. 

وقتی کمدها و کشوها نظم خاصی داشته باشند شما را نسبت به مرتب نگه داشتن پایبند می‌کند. مرتب کردن هم لازم است نظم داشته باشد. اگر بی‌نظم  باشد به راحتی به حالت شلخته و شلوغ قبل بر می‌گردد. در صورت نداشتن فضای کافی می‌توانید از ابزارهای جانبی همانطور که در متن مقاله نام بردیم استفاده کنید. از طرفی حذف وسایل بلااستفاده و کم استفاده را حتما جدی بگیرید. 

راستی اگر تکنیکی را در مرتب کردن کمدها و کشوها می‌دانید حتما با ما در میان بگذارید

مشتاق نظرات شما هستیم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
Comments (0)
Add Comment