نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید

در ظاهر، این طور به نظر می‌رسد که یک ماشین ظرفشویی هیچ گاه کثیف نمی‌شود، چرا که همیشه در حال شست‌وشو است؛ اما متأسفانه اینطور نیست.

در واقع به مرور زمان، تکه‌های باقی‌مانده غذا، چربی، مواد شوینده حل نشده و مواد معدنی یا املاح ناشی از لک آب روی فیلتر و دیواره‌های داخلی ماشین ظرفشویی جمع می‌شوند.

تمام این موارد باعث ایجاد بوی نامطبوع و ظاهری ناخوشایند می‌شود که در واقع می‌تواند روی ظروف شیشه‌ای، ظروف غذاخوری و لیوان‌های بلوری،  لکه‌های سرسختی به جای بگذارد.

به طور خلاصه، می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که اگر ماشین ظرفشویی خود را به درستی نظافت نکنید، دستگاه شما نمی‌تواند کارایی خودش را به بهترین نحو اجرا کند. به علاوه، اگر اجازه دهید مواد غذایی و آلودگی‌ها تجمع یابند، این مسأله می‌تواند به فیلتر و پمپ ماشین ظرفشویی، آسیب جدی وارد کند و در نهایت منجر به تعمیرات پرهزینه شود.

ما تحقیقات زیادی انجام داده‌ایم تا بتوانیم مؤثرترین راه را برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی، همراه با تست مواد شوینده و پاک‌کننده‌های مختلف ماشین ظرفشویی بیابیم. در ادامه مطالب، ما بهترین ترفندها را برای تمیز و بدون بو نگه داشتن مداوم ماشین ظرفشویی ارائه کرده‌ایم.

هر چند وقت یک بار باید ماشین ظرفشویی خود را تمیز کنم؟

بسته به میزان و نحوه استفاده از دستگاه، می‌توان ماشین ظرفشویی را به صورت روزانه تا هفتگی و ماهانه انجام داد. به طور خلاصه می‌توان گفت:

  • نظافت روزانه ماشین ظرفشویی: پاک کردن تکه‌های غذا به کمک یک دستمال (پس از هر بار استفاده)
  • نظافت هفتگی ماشین ظرفشویی: درب ماشین ظرفشویی و واشر داخلی آن را پاک کنید و فیلتر دستگاه را نیز به خوبی تمیز کنید.
  • نظافت ماهانه ماشین ظرفشویی: پاکسازی تمام سطوح قسمت داخلی به همراه سرکه سفید و در در صورت نیاز بدنه بیرونی دستگاه را نیز به کمک یک پاک‌کننده چند منظوره تمیز کنید تا گرد و غبار و چربی‌ها حذف شوند.

آیا می‌توانم ماشین ظرفشویی خود را با محلول سفیدکننده تمیز کنم؟

خیر، به هیچ عنوان استفاده از سفیدکننده توصیه نمی‌شود، به خصوص قسمت داخلی ماشین ظرفشویی از نوع استیل ضد زنگ باشد و یا قطعات دیگر آن از جنس استیل ضد زنگ باشند. لازم به ذکر است که ترکیب سفیدکننده با سرکه نیز پیشنهاد نمی‌شود. چرا که ترکیب این دو می‌تواند گاز کلر را متصاعد کند که این گاز بسیار سمی و کشنده ایجاد کند.

هم‌چنین قبل از استفاده از پراکسید هیدروژن برای حذف کپک یا قارچ‌ها، دفترچه راهنمای محصول خود را مطالعه کنید، همیشه بهترین کار تمیز کردن کردن طبق دستورالعمل خود شرکت سازنده است. چرا که با این کار از حفظ ضمانت کالا نیز آسوده خاطر خواهید بود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای تمیز کردن ماشین لباسشویی را هم مطالعه کنید.

علت ایجاد بوی نامطبوع در ماشین ظرفشویی چیست و چگونه آن را برطرف کنم؟

دلیل اکثر مشکلات مرتبط با بوهای ناخوشایند، معمولاً باقی‌مانده مواد غذایی است که به گونه‌ای ماشین ظرفشویی شما را به زباله‌دان دوم تبدیل کرده‌است. اما چکار می‌توان کرد؟ عادت کنید بعد از هر بار شستن ظروف، تکه‌های باقی‌مانده غذا را تمیز کنید. قفسه پایینی را بیرون بکشید تا بتوانید تکه‌های غذا را که ممکن است در شکاف‌های اطراف  افتاده باشد، به خوبی ببینید. سپس آن‌ها را با یک حوله کاغذی بردارید تا از ایجاد بو جلوگیری شود.

نکته مهم: نمی‌گوییم که باید ظرف‌ها را از قبل بشویید، اما برای جلوگیری از ایجاد بوهای ناخواسته، مواد غذایی اضافی و چسبناک را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی، از روی بشقاب‌ها، ظروف کریستال، کاسه‌ها و سایر اقلام پاکسازی کنید. همچنین حتما به خاطر داشته باشید که برچسب‌ها را بررسی کنید (به خصوص ظروف جدید که دارای برچسب بارکد یا برند محصول هستند) و قبل از قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی، برچسب‌ها را کاملاً بردارید.

نکته دوم: برای جلوگیری از آسیب رساندن به پنل لمسی یا روکش‌های خاص، از مواد شیمیایی استفاده نکنید و فقط با دستمال نم‌دار روی آن را بکشید.

هرگز نظافت فیلتر ماشین ظرفشویی را دست کم نگیرید!

در واقع اگر فیلتر تمیز نباشد، پاک‌سازی بخش‌های دیگر دستگاه نیز فایده‌ای نخواهد داشت. فیلتر زیر بازوی قفسه پایینی قرار دارد. برای دسترسی به آن باید قفسه پایینی را بیرون بکشید. اگر مطمئن نیستید که چگونه آن را تمیز کنید، دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی یا وب سایت شرکت مربوطه را برای مشاهده جزئیات بررسی کنید.

برای از بین بردن تکه‌های قدیمی بهتر است قفل فیلتر را باز کنید و فیلتر را از جایش بردارید و آن را با آب داغ بشویید. با استفاده از یک مسواک نرم، صفحه توری و قاب پلاستیکی دور آن را بشویید تا چربی یا ذراتی که داخل آن گیر کرده‌اند پاک شود. سپس آن را آبکشی کنید و در نهایت فیلتر را دوباره در جای خود قفل کنید.

نکته: ماشین ظرفشویی خود را در حالی که فیلتر به درستی در جای خود قفل شده است به کار نیندازید. زیرا ممکن است به دستگاه خود آسیب جدی وارد کنید و احتمالاً با این کار، گارانتی را باطل می‌کنید.

نظافت عمیق ماشین ظرفشویی با سرکه سفید

اگر می‌خواهید هر چند وقت یک بار، به نظافت اساسی ماشین ظرفشویی بپردازید، برای از بین بردن بقایای مواد غذایی، دستگاه را به همراه سرکه سفید به کار بیندازید. برای تمیز کردن با سرکه، یک کاسه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی پر از سرکه سفید مقطر (به اندازه یک فنجان) را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید و یک چرخه معمولی (با آب گرم) بدون مواد شوینده یا ظروف را روشن کنید.

اگر مدت زمان خیلی زیادی است که ماشین ظرفشویی خود را نظافت نکرده‌اید، برای پاک‌سازی عمیق‌تر می‌توانید ماشین ظرفشویی خود را با ترکیب سرکه و جوش شیرین تمیز کنید. به این روش که مانند راهکار قبلی سرکه سفید را قرار دهید و سپس یک فنجان جوش شیرین را در کف ماشین ظرفشویی خود بپاشید و دستگاه را به کار بیندازید.

نکته: این ترفند برای نظافت روزانه مناسب نیست. همانطور که می‌دانید سرکه سفید یک نوع اسید است و به مرور زمان می‌تواند به ماشین ظرفشویی شما، به ویژه واشرها و شیلنگ‌های لاستیکی آسیب برساند.

ترفندهای ساده اما موثر برای حفظ نظافت ماشین ظرفشویی

در ارتباط با نظافت ماشین ظرفشویی نیز مانند بسیاری از موارد دیگر، پیشگیری بهتر از درمان است. استفاده از محصولات شوینده با کیفیت کمک زیادی به کاهش لکه‌های سمج می‌کند.

همچنین، اگر در منطقه‌ای با آب سخت زندگی می‌کنید، استفاده از یک نرم‌کننده آب یا اضافه کردن نمک احیا به سیستم نرم‌کننده آب ماشین ظرف‌شویی، به جلوگیری از ایجاد لکه‌ روی ظروف شیشه‌ای و استیل کمک می‌کند و از تجمع مواد معدنی در ماشین ظرفشویی شما جلوگیری می‌کند.

علاوه بر آن باز گذاشتن درب ماشین ظرفشویی در پس از پایان کار، می‌تواند به جلوگیری از ایجاد کپک و تکثیر قارچ‌ها کمک کند و بوی نامطبوع ناشی از آنها را از بین ببرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
Comments (0)
Add Comment