۵ مرحله تا رسیدن به خانه ای تمیز و رویایی

راهکارهایی برای نظافت منزل آسان و اصولی

داشتن یک خانه تمیز و مرتب می تواند آرامش بیشتری به شما و خانواده تان بدهد، همین طور تمرکز و انرژی بیشتری برای انجام کارهای تان خواهید داشت.

با انجام مراحل زیر می‌توانید به راحتی و بدون سردرگمی، خانه تکانی لذت بخشی را تجربه کنید:

۱٫ دسته بندی و تفکیک وسایل

همه ما وسایل ریز یا درشت زیادی در خانه داریم که مدت هاست از آنها استفاده نمی‌کنیم. به این بهانه که “بعدها لازم می شود”، “یادگاری است” یا اینکه “بلاخره روزی آنرا تعمیر خواهم کرد.”

این وسایل می توانند بزرگ یا خرده ریزه های داخل قفسه ها، لباس‌ها یا وسایل درون انبار و … باشند و قطعا فضای خانه شما را اشغال کرده‌اند. فضایی که در ازای آن هزینه گزافی کرده اید یا درحال پرداخت آن هستید. پس بهتر است در مورد فضای ارزشمند خانه خود بهتر تصمیم بگیرید.

بهتر است این دسته بندی را به صورت جداگانه انجام دهید، یعنی وسایل اتاق، آشپزخانه، سالن، انباری و دیگر نقاط خانه را باهم و به صورت یکجا مرتب سازی نکنید تا کمتر دچار سردرگمی شوید.

وسایل اتاق نوجوانان و بچه ها را با همکاری خودشان دسته بندی کنید تا آنان نیز حس همکاری در این فعالیت داشته باشند و در مورد محل زندگی خود، مسئولیت پذیر باشند.

موارد زیر در این تصمیم گیری به شما کمک خواهند کرد:

  • اگر وسایلی دارید که مورد نیاز شما نیست ولی ارزش مالی زیادی دارد، می‌توانید آن را بفروشید. در غیر اینصورت آنرا به افرادی که نیاز بیشتری دارند هدیه دهید.
  • اگر این وسیله قابل تعمیر است، آن را همین امروز تعمیر کرده و استفاده کنید. وگرنه آن را دور انداخته یا به تعمیرگاه بسپارید.

۲٫ نظم و ترتیب در نظافت خانه

قفسه ها را تمیز کنید و وسایلی که از مرحله قبل برایتان باقی مانده را با نظم و ترتیب جدید در آن قرار دهید. این وسایل باید بر اساس دسترسی آسان همه افراد خانه به آن، ضرورت و نیاز چیده شوند.

برای این کار می‌توانید از نظم دهنده ها (organizer) که در بازار موجود هستند استفاده کرده یا اینکه خودتان با وسایلی که در اختیار دارید، این کار را انجام دهید.

مرتب سازی خانه

در همین حین سری به کمد لباسی خود زده و لباس ها را بر اساس نیاز و نوع استفاده منظم کنید. می‌توانید در پایین کمد برای جادادن کفش و کیف و لباس های زمستانی، از قفسه استفاده کنید. با استفاده از چوب لباسی‌های چند لایه و organizer هایی که بر روی در کمد و دیوار متصل می شوند، از آشتفتگی جلوگیری کنید.

همین روش را می‌توانید در سرویس‌های بهداشتی، انبار و اتاق خواب و دیگر نقاط خانه استفاده کنید.

۳٫ گردگیری خانه

گردگیری را بهتر است از بالاترین نقطه خانه به سمت پایین انجام دهید، مثلا از لوستر، سقف و گوشه‌های بالایی دیوارها شروع کرده و در ادامه با تمیز کردن پنجره ها، طاقچه و شومینه و در نهایت با تمیز کردن حاشیه قرنیز ها، کار را تمام کنید. این روند باعث می شود که گرد و غبارهای حاصل از گردگیری روی دیگر وسایل ننشیند و زحمات تان به باد برود. در مرحله آخر هم گرد و غبار نهایی را با جارو از روی زمین تمیز کنید.

تمیز کردن خانه

حواس‌تان به موارد زیر باشد تا هنگام گردگیری از قلم نیافتند:

  • گوشه و کنج دیوار و سقف
  • حاشیه های قرنیز و درون شومینه
  • اطراف گلدان ها و روی برگ های گیاهان
  • زیر و اطراف وسایلی که قصد جابجایی آن را ندارید
  • وسایل تزیینی و درون بوفه ها

در صورتی که وسایل گران قیمت و حساس دارید، در مورد نحوه تمیز کردن آنها تحقیق کرده و این کار را به صورت اصولی انجام دهید تا ماندگاری وسایل ارزشمند شما بیشتر شود.

۴٫ شستشو

حال نوبت شستشو رسیده است. با پرده ها شروع کنید. آنها را با دقت باز کرده، بصورت دستی یا در لباس شویی بشویید یا اینکه آنرا به خشک شویی تحویل دهید.

همین کار را با فرش ها، پتو، ملحفه، مبل، رومیزی و دیگر وسایل این چنینی نیز انجام دهید. در مدت زمانی که این وسایل خشک می شوند، خانه را جارو و تِی بکشید.

ان مکان های قابل شستشو را از یاد نبرید:

  • حمام و دستشویی (سینک روشویی، آینه ها، توالت فرنگی و ایرانی، تمیز کردن سقف و کاشی و سرامیک های دیوار و کف)
  • آشپزخانه (هود، بالای یخچال و کابینت ها، اجاق گاز، ماکروویو، یخچال، در و داخل کابینت، زیر وسایل و کابینت و شستشوی کف آشپزخانه)
  • حیاط و تراس (هرس گیاهان ،جمع کردن برگ های اضافی، دادن کود به گیاهان، جارو و شستشوی کف حیاط و بالکن)

بهتر است در صورت استفاده از مواد شوینده قوی مانند جوهر نمک و سفید کننده ها، از ماسک و دستکش استفاده کنید. در حین مصرف این نوع از شوینده ها، هرگز از آب جوش استفاده نکنید. چون این مواد شیمیایی در صورت برخورد با آب جوش، بخار سمی تولید کرده و قابل اشتعال هستند. سعی کنید در محل شستشو با این مواد حضور کمتری داشته باشید.

نظافت خانه

کار شتسشو را با برنامه ریزی و با فاصله انجام دهید تا به بدن خود فشار وارد نکنید. این کار ار به تنهایی انجام ندهید و از اعضای خانواده نیز کمک بگیرید.

۵٫ نصب پرده ها، پهن کردن فرش و قالیچه ها

این زمان بهترین موقع برای تغییر دکوراسیون خانه شماست! قبل از پهن کردن فرش ها و قالیچه ها، براحتی می توانید خانه خود را به سبک جدیدی چیدمان کنید و سپس وسایل تمیز شده را به دکور خود اضافه کنید.

در آخر پرده ها را با دقت نصب کرده و در صورتی که در نصب آن تخصصی ندارید، از نصاب پرده کمک بگیرید.

نکات قابل توجه

  • برای جلوگیری از شلوغی و کثیفی خانه خود، حتما زمانی را در طول ماه یا هفته، برای تمیزکاری و گردگیری اختصاص دهید.
  • بعد از استفاده از هر وسیله، حتما آن را در جای خود قرار دهید.
  • قبل از خرید و اضافه کردن وسیله جدید به لوازم خانه خود، بهتر است به ضرورت وجود آن وسیله و جای آن را در خانه فکر کنید.

این ۳ نکته باعث می شود در بی نظمی در خانه جلوگیری شود، محل زندگی تان همواره تمیز باشد و هزینه های اضافی را بکاهید.

اگر برای نظافت منزل یا نظافت شرکت خود نیاز به اعزام نظافتچی دارید، می‌توانید با شماره‌های تماس شرکت نظافتی آریاپاک تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − سیزده =

رزرو تلفنی نظافتچی