خانه تکانی عید را با این ۷ نکته سریع تر به پایان برسانید

راهنمای کاربردی برای خانه تکانی آخر سال

کم کم داریم به شب عید نزدیک می شویم و مردم باید خود را برای نظافت منزل یا همان خانه تکانی عید آماده کنند. اما مهمترین چالشی که با آن روبرو می شوند این است که خانه تکانی عید را از کجا شروع کنیم. شاید شما هم با این چالش مواجه شده باشید که هنگامی که می‌خواهید نظافت منزل خود را آغاز کنید ندانید که باید اول کجا را تمیز کنیم، در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با ۷ نکته کلیدی برای نظافتی بهتر و سریع تر آشنا کنیم.

خانه تکانی عید را از کجا شروع کنیم؟

خب پیشنهاد ما به شما این است که قبل از این که شروع به کار کنید دو عدد جعبه تهیه کنید، جعبه اول برای تعمیرات، هنگام خانه تکانی با وسایلی برخورد خواهید کرد که نیاز به تعمیر و رسیدگی دارند. حواس‌تان به اشیا و وسایل خرابی که نیاز به تعمیر دارند، پرت نکنید و آن ها را داخل جعبه اول قرار بدین و بعدا به آنها رسیدگی کنید.

جعبه دوم برای وسایل موقتی، گاهی‌اوقات حین تمیز کردن با وسایلی روبه‌رو می‌شوید که به‌اشتباه در مکانی دیگر قرار گرفته‌اند، الان وقت آن نیست که جای مناسب را پیدا کنید آن ها را داخل جعبه دوم قرار دهید و بعدا سر فرصت جای مناسب را پیدا کنید.

مرحله صفرم، دفترچه یادداشت خود را باز کنید

دفترچه یادداشت خانه تکانی

قبل از اینکه وارد مرحله اول بشویم میخواهیم شما را با مرحله صفرم آشنا کنیم، در این بخش شما نیاز به یک عدد دفترچه یادداشت و یک عدد خودکار دارید. بعد از تهیه این دو مورد لیستی از جاهایی که باید تمیز شوند را تهیه کنید، این لیست می‌تواند شامل زیرزمین، انباری، اتاق کار و… باشد.

شاید بپرسید یادداشت برداری چه فایده ای برای ما دارد و لزوم این کار چیست، باید به شما بگویم که هنگامی که مشغول خانه تکانی هستید حواستان پرت نخواهد شد که فلان جا را تمیز کردیم یا نه یا اینکه حین تمیز کردن آشپزخانه که هنوز هم به صورت کامل نظافتش به پایان نرسیده می‌خواهید بروید و سرویس بهداشتی را تمیز کنید. با تهیه لیست هم کار شما سریع تر انجام میشود و هم حواستان پرت نخواهد شد.

مرحله نخست خانه تکانی: شستشوی پنجره ها و سطوح

اولین مرحله خانه تکانی را با شستن پنجره ها آغاز کنید اما به شرطی که روزی را انتخاب کنید که آفتاب قابل مشاهده باشد و باران شروع به باریدن نکند.

تمیز کردن شیشه

برای شستن پنجره ها، نصف فنجان آمونیاک کف دار (که نوع خاصی از آمونیاک است)، یک پیمانه الکل، یک قاشق چای خوری از مایع ظرفشویی و یک لیتر آب را با یکدیگر ترکیب کرده و به کمک آن به راحتی پنجره ها را شست‌وشو دهید. بعضی از سطوح  مثل قاب دور تا دور درب ها و دیوار ها ممکن است برخی از سطوح را به صورت روزانه و در طول سال نادیده بگیرید، اما تمیز کردن این سطوح برای یک بار در سال ضروری است.

مرحله دوم: مبل ها، پرده ها و فرش ها

شستشوی فرش‌ها

برای تمیز کردن فرش ها می توانید از شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند کمک بگیرند ولی راهکار دیگری هم دارید و آن این است که یک دستگاه که مخصوص تمیز کردن فرش است یا کرایه کنید و یا بخرید و از آن استفاده کنید.

تمیزکردن مبلمان

مبلمانی که روکش آنها چرم یا مخمل است را با کمک یک برس پارچه ای تمیز کنید و سپس روی آن را جارو بزنید اما برای مبلمان چوبی با استفاده از دستور زیر یک محلول پاک کننده طبیعی درست کرده و به کمک آن سطوح مبل را بشورید.

نصف قاشق چای خوری روغن زیتون و نصف پیمانه سرکه یا آبلیمو را در یک بطری اسپری پلاستیکی ریخته و به خوبی آن را تکان دهید. سپس آن را روی مبل زده و به کمک یک پارچه تمیز کنید.

پرده ها

برای نظافت پرده ها هم می‌توانید آنها را به بیرون از خانه بدهید تا تمیز کنند و یا می‌توانید از محلول‌های مخصوص استفاده نمایید و پرده ها را تمیز کنید و نیازی هم به هزینه اضافه نباشد.

مرحله سوم: شست و شوی دیوارها

مرحله سوم خانه تکانی دیوارها هستند. برای دیوارهایی که با رنگ روغن هستند امکان شست و شو وجود ندارد. در غیر این صورت باید فقط به پاک کردن و غبارزدایی بسنده کنید. اما در غیر این صورت می‌توانید ابتدا هر آنچه به روی دیوارها نصب کرده‌اید بردارید و مبلمان را وسط اتاق جمع کنید تا فضای کافی برای کار داشته باشید.

بعد با یک تی یا یک جارو که سر آن یه دستمال تمیز بسته اید جاهایی که دستتان نمیرسد را گردگیری کنید.

میتوانید در گردگیری از جارو برقی هم استفاده کنید.

 شستشوی حمام و دستشویی

مرحله چهارم: نظافت دستشویی – حمام

اگرچه حمام و دستشویی خانه دائم با آب و مواد شوینده در ارتباط هستند، اما این بدین معنا نیست که نیازی به شستشوی حمام و دستشویی نیست. بلکه برای از بین بردن آلودگی‌ها و جرم‌های موجود در حمام و دستشویی لازم است این قسمت از خانه را نیز با دقت و حوصله بشویید.

مرحله پنجم خانه تکانی: کابینت‌ها و یخچال

یکی دیگر از کارهایی که برای خانه تکانی عید باید انجام دهید نظافت یخچال و کابینت ها می باشد. همه ی طبقه ها و اشیا را خارج کنید مواد غذایی بی‌مصرف و کهنه را دور بریزید. همه قسمت‌های یخچال و فریزر را پاک و تمیز کنید. اگر داخل کابینت ها مواد غذایی فاسد است آن ها را دور بریزید.

مرتب کردن لباس ها

مرحله ششم: لباس ها

حجم بیشتر کمد ها را لباس ها تشکیل می دهند برای همین به هم ریختگی کمد لباس ها می تواند یک خانه را به هم بریزد. برای مرتب کردن لباس ها و اتمام خانه تکانی تمام لباس هایتان را از کمد خارج کنید و سعی کنید کنید هر کدام را در کنار دسته‌ی مربوطه خود قرار دهید.

بعد از دسته بندی با دقت به لباس های خود نگاه کنید و اگر لباسی دیگر مناسب شما نیست یا دیگر نمیخواهید از آن ها استفاده کنید، این لباس ها را کنار بگذارید و به جاهایی بدهید که لباس هایتان را به افراد نیازمند می رسانند. البته لباس ها کهنه و نامناسب خود را دور بریزید.

مرحله هفتم: مرحله پایانی خانه تکانی

به انتهای کار رسیدیم، الان میتوانید به لیست خود مراجعه کنید و آن جاهایی که تمیز نکرده اید را تمیز کنید یا اگر تمام جاها را نظافت کرده اید به سراغ دو جعبه ای که اول کار اشاره کردیم بروید و به آن‌ها هم سر و سامانی بدهید. امیدواریم از خانه تکانی کردن لذت برده باشید.

برای خانه تکانی می توانید روی کمک نیروهای نظافتی شرکت آریاپاک حساب ویژه ای باز کنید. قیمت خدمات نظافت منزل آریاپاک در روزهای نزدیک به عید نوروز شاید کمی بالاتر باشد، اما کیفیت و رضایت شما ارزش بیشتری برایمان دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 2 =

رزرو تلفنی نظافتچی