چگونه منزل مان را به طور کامل تمیز کنیم؟

راهنمای تمیز کردن منزل به‌طور کامل

تمیز کردن منزل و خانه اغلب اوقات تمام اعضای خانواده را درگیر خود می‌کند و شاید آن نتیجه دلخواه هم به دست نیاید. تمیز کردن و خانه‌تکانی منزل مانند اسمش کوتاه نیست و یک پروسه طولانی، سخت و در برخی موارد طاقت‌فرسا است که برخی‌ها در میانه خانه‌تکانی پیشمان شده و تمیز کردن منزل را رها می‌کنند.

شاید برای شما هم سؤال شده باشد که خانه‌تکانی و تمیز کردن منزل آیا برنامه خاصی یا اصولی دارد؟ پاسخ مثبت است.

اگر بتوانید با اصول و قدم‌به‌قدم مراحل خانه‌تکانی را طی کنید، این کار هم سریع‌تر و هم شیرین‌تر خواهد بود و شاید دیگر نیازی نباشد تمام اعضای خانواده را درگیر آن کنید. برای اینکه با این مراحل آشنا شوید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

قدم اول مشخص کردن اهداف

  1.  شاید این جمله کمی کتابی و تعجب‌برانگیز باشد ولی واقعیت امر بر این است که تا اهداف ما برای شروع محل‌های موردنظر مشخص نباشد، برای خانه‌تکانی قطعاً سردرگم خواهیم بود و نمی‌دانیم باید از کجا و چطور شروع کنیم. ابتدا باید تمام وسایل و محل‌های خانه خود را مشخص کرده و میزان زمانی که می‌خواهید برای هریک صرف کنید را معین کنید.

آماده تمیز کردن شوید

  1. بعد از اینکه فهمیدید باید از کجا و چه زمانی شروع به تمیز کردن منزل کنید، بهتر است قبل از شروع به انجام آن یک میان وعده میل کنید. یک نوشیدنی هم همراه خود داشته باشید تا در طول خانه‌تکانی از آن میل کنید این کار باعث می‌شود که ذهن شما با آرامش بیشتری این کار را انجام دهد، یک سبد کوچک همراه خود داشته باشید تا وسایل اضافی و بدردنخور در طول خانه‌تکانی را درون آن قرار دهید.

دور انداختن وسایل

  1. شاید یک خصلت عجیب ما ایرانی این است که از چیزهای قدیمی به‌سختی دل می‌کنیم، ولی اگر در خانه‌تکانی مصمم هستیم بهتر است هر چیزی که شکسته، خراب‌شده، گندیده به‌خصوص در مورد میوه‌ها و وسایل قدیمی از کار افتاده که جز زباله و آشغال‌ها محسوب می‌شود را دور بی اندازید، نگه‌داشتن این وسایل چیزی به‌جز اشغال فضا و زحمت بیشتر برای شما در پی نخواهد داشت.

نظافت منزل کامل

ریخت‌وپاش‌ها را کنترل کنید

  1. قطعاً اگر همین‌الان هم به دور و اطراف خود نگاهی بیندازیم، وسایلی را می‌بینیم که سر جای خود نیستند و چهرهٔ بدی به خانه شما داده‌اند. قدم بعدی این است که کل خانه را به دنبال همین وسایل سردرگم که در جای خود نیستند بگردید و برای آن‌ها جای مناسبی تعبیه کنید و یا سر جای خود قرار دهید، کشوها و قفسه‌ها برای این کار بسیار مناسب هستند البته باید توجه داشته باشید که این وسایل با وسایل بدردنخور اشتباه نشود چون فضای شما را اشغال می‌کند.

نظافت منزل را از لباس‌ها شروع کنید

  1. : به نظر من بهتر است به حمام (جایی که در آن لباس‌هایتان را می‌شویید) و محل قرار گرفتن لباس‌های خود بروید، لباس‌های کثیف را درون ماشین لباسشویی قرار دهید و سپس لباس‌های تمیز را بر اساس رنگ دسته‌بندی کنید و آن‌ها را در جای مخصوص خود قرار دهید.
    جای بعدی حمام و سرویس‌های بهداشتی است و باید در این مرحله محل قرارگیری شامپو، مسواک و مواد شوینده و بهداشتی خود را تمیز کنید، بهتر است در این محل‌ها از خوشبوکننده‌های هوا نیز استفاده کنید. یک پیشنهاد دیگر این است که در حمام یا رختکن حمام خود سبدی را برای گذاشتن لباس‌های کثیف قرار دهید تا با لباس‌های تمیز قاتی نشود.

نظافت راهروها را در اولویت قرار دهید

  1. بازهم به نظر من محل بعدی جایی است که در ابتدا به خانه وارد می‌شویم. بله، راهرو یا محل قرار گرفتن کفش‌ها در آن. قطعاً در این محل آلودگی زیادی وجود دارد بهتر است کف آنجا و در صورت وجود جاکفشی، درون جاکفشی را تمیز کنید.

نظافت منزل کامل

نظافت آشپزخانه

  1. در ابتدا بهتر است با گردگیری دیوار و سقف شروع کنید و پس‌ازآن درب کابینت‌ها را بازکنید و تمام ظروف را بیرون بیاورید. در اینجا لازم است تمام ظروف را با آب داغ و مایع ظرف‌شویی بشویید و پس از ظروف به سراغ اوپن، سینک ظرف‌شویی، اجاق‌گاز، فر و سایر وسایل برقی موجود در آشپزخانه بروید با یک دستمال مرطوب آن‌ها را تمیز کنید.
    اگر در کابینت‌ها یا داخل یخچال مواد غذایی دارید که فاسد شده‌اند یا بوی نامطبوعی دارند حتماً آن‌ها را دور بیندازید.

نظافت سرویس بهداشتی

  1. محل بعدی و یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظافت منزل که حتماً باید به نظافت آن توجه ویژه‌ای داشت سرویس بهداشتی است. برای این کار بهتر است با استفاده از مواد شوینده و سفیدکننده کار نظافت را انجام دهید، حتماً روشویی و جای صابونی را هم تمیز کنید، اگر آینه ‌دارید آن را با شیشه‌پاک‌کن تمیز کنید.

تمیزکاری در اتاق نشیمن و حال

  1. شاید بزرگ‌ترین اتاق و محل خانه اینجا باشد، جای مهمان‌ها و شب‌نشینی‌های خانوادگی است. در مرحله اول باید دیوارها و سقف را توسط دستمال مرطوب و جاروی پارچه‌ای گردگیری کنید. سپس نوبت به مبلمان می‌رسد و با استفاده از مواد شوینده مخصوص آن‌ها را تمیز کنید، فرش‌ها را بشویید اگر جای مناسبی برای شستن فرش‌ها ندارید پیشنهاد ما این است که آن‌ها را با شامپو فرش بشویید و اگر در اتاق نشیمن خود پنجره هم دارید آن‌ها را فراموش نکنید.

همین حالا با برنامه دست به کار شوید!

مهم‌ترین جمله‌ای که شاید هر خانم خانه‌داری ممکن است در روز خانه‌تکانی از خود بپرسد این باشد که باید از کجا شروع کنم! خیلی از افراد بدون هیچ برنامه و هدف خاصی شروع به خانه‌تکانی می‌کنند و می‌خواهند تمام خانه را به‌یک‌باره تمیز کنند که کار غیرممکن است. همان‌طور که در این مطلب مطالعه کرده‌اید، اگر بتوانید یک پلن و برنامه برای تمیز کردن خانه خود مشخص کنید در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کرده و خستگی خانه‌تکانی دیگر نمود پیدا نمی‌کند و در عوض خانه‌ای تمیز و دلپذیر برای خود و خانواده خود آماده کرده‌اید.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد، اگر شما هم درگیر نظافت منزل هستید و می‌دانید چطور این کار راحت‌تر انجام می‌شود آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۳]
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + چهار =

رزرو تلفنی نظافتچی