نحوه خشک‌شویی فرش در خانه

فصل، فصل خانه‌تکانی و گردگیری وسایل خانه و محل سکونت است و حتماً در تکاپوی تمیز کردن خانه خود هستید. یکی از مهم‌ترین وسایل خانه که در اولویت تمیز کردن قرار دارد فرش است، اگر منزل شما آپارتمانی است و یا به هر دلیل دیگر نمی‌توانید آن را بشویید ما روش خشک‌شویی در منزل را شما معرفی می‌کنیم تا از دردسرهای شستن فرش راحت شوید.

اگر از خدمات شرکت های قالیشویی استفاده کنید غالباً آن‌ها از مواد شیمایی و تمیزکننده‌های مخصوص برای لکه‌گیری و پاک کردن فرش استفاده می‌کنند. ولی با مواد خانگی از جمله، سرکه و جوش‌شیرین که کاملاً برای فرش بی‌ضرر هستند نیز می‌توان فرش ها را تمیز کرد.

ما در این مقاله قصد داریم شمارا با روش‌های خشک‌شویی فرش در منزل آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

روش اول: خشک‌شویی فرش با ترکیبات تمیزکننده

  1. از اسپری فرش‌شوی برای لکه‌های روی فرش استفاده کنید: محصولات لکه‌گیری فرش غالباً به‌صورت اسپری می‌باشند تا استفاده از آن‌ها به سهولت انجام شود، برای استفاده از آن‌ها فقط کافی ست آن را روی لکه اعمال کنید. اگر لکه‌ها سخت بودند بهتر است کمی بیشتر آن قسمت را اسپری کنید، پس از اعمال اسپری کمی زمان می‌برد تا اسپری با لکه مخلوط و نرم شود.
  • اگر فرش شما لکه ندارد بهتر است از اسپری استفاده نکنید و این مرحله را نادیده بگیرید.
  • این محصول در فروشگاه‌های اینترنتی و خشک‌شویی‌ها موجود هست و می‌توانید آن را تهیه کنید.
  1. پودر خشک‌شویی (مخصوص فرش) را روی فرش بپاشید: برای اعمال پودر روی فرش بهتر است از الک استفاده کنید، مقداری از پودر را درون الک بریزید و بالای فرش قرار دهید و به‌صورت الک شده روی قسمت‌هایی از فرش که می‌خواهید تمیز کنید اعمال کنید. بهتر است برای پودرپاشی فرش‌ها این کار‌ را به‌نوبت انجام دهید تا روی آن‌ها راه نروید، حتماً روی لکه‌های بزرگ را با پودر بپوشانید.
  • علت استفاده از الک این است که از پودر نمی‌توانید به مقدار زیاد استفاده کنید، ولی لکه‌های ضخیم‌تر به پودر بیشتری نیاز دارند.
  • اگر در خانه الک ندارید می‌توانید به‌جای آن از قاشق برای پراکنده کردن پودر روی فرش استفاده کنید.
  • این پودرها هم مانند سایر وسایل شوینده در فروشگاه‌های آنلاین و سایر فروشگاه‌های محصولات شوینده موجود هست.

تمیز کردن فرش

  1. برای تمیز کردن فرش از یک فرچه نرم استفاده کنید: این کار را باید به‌آرامی و برای چند مرتبه انجام دهید، برای اینکه پودر به همه جای فرش برسد بهتر است بیشتر از فرچه استفاده کنید، تا اینکه پودر زیادی استفاده کنید و توجه داشته باشید که نباید فشار زیادی با فرچه به فرش وارد کنید زیرا این کار باعث می‌شود به تاروپود فرش آسیب وارد شود.
  • به‌جای استفاده از فرچه‌های سنتی، می‌توانید از فرچه‌های نایلونی دسته‌دار استفاده کنید تا در موقع تمیز کردن فرش زیاد خم نشوید و به کمر خود فشار وارد نکنید.
  • بهتر است فرچه انتخابی شما نرم باشد برای این کار می‌توانید از فرچه‌های جاروبرقی که به‌صورت مجزاست استفاده کنید.
  1. اجازه دهید پودر به مدت ۳۰ دقیقه روی فرش باقی بماند: در این مدت آنزیم‌های درون پودر فعال‌شده و باعث می‌شود که جرم و لکه روی فرش با آن حل‌شده تا بتوانید آن‌ها را از بین ببرید. پس این مدت‌زمان بسیار مهم است و خیلی زود آن را پاک نکنید و حتماً اجازه دهید تا کاملاً خشک شود و سپس آن را پاک‌کنید.
  • در این مدت می‌توانید روی فرش پا بگذارید، بیشتر پودرها به فرش می‌چسبند.
  • برای ایمنی بیشتر، پوست خود را با پودر آغشته نکنید، این پودرها غیر سمی هستند اما بهتر است آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید. باقی ماندن بیش از ۳۰ دقیقه روی فرش به آن آسیبی وارد نمی‌کند بلکه باعث می‌شود فرش تمیزتر شود اما حتماً باید آن را خوب پاک‌کنید.
  1. بعد از خشک شدن پودر آن را کاملاً جارو کنید: حتماً پس از استفاده از این پودر و زمان مورد استفاده آن را خوب از روی فرش جاروبرقی کنید به‌خصوص در نقاطی که لکه وجود داشت و پودر بیشتری اعمال کردید.
  • گاهی اوقات اگر فرش شما خیلی کثیف باشد و لکه‌های زیادی داشته باشد باید روش‌های مختلف را امتحان کنید، یا بهتر است از پودرها و ترکیبات شوینده دیگری استفاده کنید.

روش دوم: تمیز کردن لکه‌های فرش با سرکه و جوش‌شیرین

  1. ابتدا روی لکه‌ها را با جوش‌شیرین بپوشانید: جوش‌شیرین برای فرش خطری ندارد پس با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید و آن را روی لکه‌ها اعمال کنید، بهتر است برای هر لکه از فرش به‌صورت جداگانه مراحل زیر را طی کنید تا لکه‌ای را از دست ندهید. دقت داشته باشید باید لکه جوری با جوش‌شیرین پوشیده شود که نمایان نباشد.
  • استفاده از جوش‌شیرین قبل از سرکه بسیار راحت‌تر است.
  • جوش‌شیرین برای از بین بردن بوی بد فرش نیز بسیار مناسب است.
  1. یک قاشق چای‌خوری (۴٫۹ میلی‌لیتر) سرکه سفید به جوش‌شیرین اضافه کنید: این کار را به‌تدریج و به‌آرامی انجام دهید تا فرش زیاد خیس نشود. تقریباً پس‌ازاینکه سرکه به جوش‌شیرین اضافه لکه‌ها شروع به آب شدن و حالت نرمی می‌شوند، اضافه سرکه را تا زمانی ادامه دهید که تمام جوش‌شیرین از بین برود.
  • اگر زیاد نگران خیس شدن فرش خود نیستند می‌توانید سرکه را به‌صورت اسپری به لکه بدون جوش‌شیرین استفاده کنید، این کار برای نرم کردن لکه‌های سخت بسیار کاربردی است.
  1. با استفاده از انگشتان خود خمیر را روی فرش بکشید: آغشته شدن سرکه و جوش‌شیرین باعث می‌شود که ماده خمیری شکل به دست آید، این کار را هم می‌توانید با استفاده از یک برس نرم مانند برس ابرو انجام دهید. این کار را به‌آرامی انجام دهید تا به بافت فرش آسیبی وارد نشود، حتماً خمیر باید درون رشته‌های فرش رفته تا بتواند لکه‌ها را از بین ببرد پس با دقت این کار را انجام دهید.
  2. اجازه دهید خمیر توسط هوا به مدت یک شبانه‌روز خشک شود: خمیر با سرعت نسبتاً سریع خشک می‌شود، اجازه دهید فرش در معرض هوا قرار گیرد. زمانی که خمیر خشک شود مانند شن و گرد زیر می‌شود و با جاروبرقی آن را تمیز کنید.
  3. خمیر خشک‌شده را جارو کنید تا مراحل تمیز کردن فرش به اتمام برسد: با استفاده از جاروبرقی و با حداکثر قدرت خمیر خشک‌شده را از روی فرش جارو کنید تا هیچ‌گونه اثری از آن باقی نماند و شما شاهد خواهید بود که لکه‌های فرش از بین رفته یا بسیار کمرنگ شده‌اند.
  • بعضی از اوقات لکه‌ها به چندین بار تکرار این روش نیاز دارند تا کاملاً محو شوند پس از انجام این روش ناامید نشوید.

البته که راه‌های دیگری هم برای تمیز کردن فرش وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به شستن سنتی فرش با پارو و فرچه اشاره کرد که این روش هم معایب خاص خود را دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به هدر رفت زیاد آب و نبود جای کافی برای انجام این کار اشاره کرد.

امروزه با پدید آمدن محصولات شوینده فوری و قوی می‌توان حتی فرش‌ها را در چند دقیقه تمیز کرد و در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی زیاد کرد، امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع‌شده باشد اگر شما هم روشی در نظر دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما در بخش نظر دهی به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + 5 =

رزرو تلفنی نظافتچی