چگونه دردسرهای خانه داری و نظافت منزل را مدیریت کنیم؟

آشنایی با دردسرها و مشکلات خانه داری به زبان طنز

از مهم ترین مسائل برای یک زن ایرانی، چه خانه دار و چه شاغل، نظافت منزل و پاکیزگی است. در زمان قدیم یکی از ملاک های گزینش دختران توسط مادران پسران در کوی و برزن، خانه داری و نظافت منزل بوده! این موضوع شاید در ابتدا بامزه یا حتی بد به نظر برسد! اما توجه به پاکیزگی از ایران باستان در خون آریایی ما جریان داشته! اگر خیلی به عقب تر برگردیم، مشاهده می‌کنیم که اجداد ما آتش را مظهر خداوند یکتا و تجلی او روی زمین می دانستند چرا که آتش نماد پاک‌کنندگی و تمیزی بود.

نقش نظافت در دین ما نیز بسیار واضح است تا آن جا که رسول اکرم می فرمایند:” النظافه من الایمان” و از جمله احادیثی ست که ما در دوران زندگی خود بسیار شنیده ایم. حتی اگر ایرانی یا مسلمان هم نباشیم، پاکیزگی یکی از ارزش‌های انسانیت است و هرکسی با دیدن یک خانه ی زیبا با بوی خوش، قطعا احساس بهتری نسبت به دیدن گردوخاک نشسته روی وسایل با چاشنی بوی زباله های تلنبار شده دارد!

پس همه‌ی ما می دانیم که نظافت خوب است و خانه‌ی کثیف، آرامش اهل خانه را می‌گیرد. اما این کار مهم متاسفانه غالباً در سرزمین ما بردوش زنان قرار داده شده. چه زن شاغل باشید و چه خانه دار، کسی از شما نخواهد پذیرفت که یک خانه ی شلخته و کثیف داشته باشید!

دردسرهای نظافت منزل

از سر کار که برسید باید نصفه و نیمه ناهاری که از شب قبل با شام آماده شده است را بخورید، یک غذا برای شام خانواده بار بگذارید، ریخت و پاش ها را جمع کنید و ظرف‌های ناهار را بشویید. با یک سفید کننده سینک را بسابید و شیشه‌ی اجاق گاز را از لک‌ها و روغن ها تمیز کنید. سپس به جان سرامیک‌های آشپزخانه بیفتید و با انواع مواد اسیدی که ریه و مجرای تنفسی شما را آزار خواهند داد، کاشی ها را تمیز کنید.

سپس با خستگی تمام به سراغ نظافت سرویس‌های بهداشتی بروید. در این هنگام حتما تهویه‌ی هوا را روشن کنید زیرا استفاده از مواد شوینده در فضای کوچک و بسته ی سرویس بهداشتی به چشم و تنفس شما آسیب می‌رساند. احتمالا بعد از استفاده از این همه مواد اسیدی، به سرفه های وحشتناک بیفتید و همسرتان بعد از برگشت به خانه، شک کند نکند کرونا دارید؟! احتمالا بویاییتان نیز بعد از استفاده ی زیاد با مشکل روبه رو می شود و این موضوع، مزید بر علت شما را نگران خواهد کرد!

دردسرهای نظافت منزل

فراموش نکنید هنگام نظافت حتما موهای خود را بپوشانید و دستکش بپوشید. در آخر جاروبرقی بکشید، سطوح را گردگیری کنید، نگاهی به شام بیندازید، سالادی درست کنید، به تکالیف مدرسه ی فرزندتان رسیدگی کنید، یک دوش بگیرید و زمانی که همسرتان برگشت، وسط تماشای فیلم مورد علاقه تان، خوابتان ببرد!

و فردا دوباره روز از نو و روزی از نو! واقعا هر روز انجام دادن این کارها، طاقت فرساست!

اگر زن خانه دار هم باشید، تمامی مشکلات یک زن شاغل برای نظافت را دارید! با این تفاوت که از شما توقع بیشتری دارند! ممکن است بقیه فکر کنند شما تا ساعت دوازده ظهر خوابیده اید و سپس بیدار شده، یک ناهار تنبلانه حاضرکرده و به انتظار شوهر خود نشسته اید! یا از صبح به همراه دوستان خود برای بازارگردی و تفریح بیرون رفته اید و حالا سرحال و شاد آماده ی استقبال از همسرتان هستید!

اما واقعیت باید این باشد که از صبح هرچه فرزندتان ریخته، شما جمع کرده اید و سعی کرده اید درحالی که با پاهای کوچکش روی تک تک رشته های عصبی شما راه می رود و کثیف می کند و می پاشد و می ریزد، خونسردی خود را از دست ندهید، سرش داد نزنید تا روی تربیتش اثر منفی نداشته باشد! زمانی که کف آشپزخانه را تمیز می‌کنید و برمی‌گردید و می‌بینید فرزندتان با مدادرنگی هایش روی کاشی ها اثر هنری خلق کرده، باید از لحظات زیبای زندگی باشد!

هم زمان باید مراقب باشید که وقتی به نظافت مشغولید، مایع های سفید کننده و ضدعفونی کننده و … را بو نکند یا به دهان نبرد! و وای از یک لحظه غفلت!

زمانی هم که به همسرخود یا کسی شکایت می کنید، می‌شنوید:” چیکار کردی مگه؟ از صبح خونه بودی دیگه! من حاضرم جامونو عوض کنیم تو برو سر کار من می‌شینم تو خونه با بچه بازی می کنم! قدر عافیت نمیدونی که!”

دردسرهای نظافت منزل

ممکن است شما که این مقاله را می خوانید یک آقا باشید! ممکن است تنها زندگی کنید و یا به هر دلیلی مسئولیت تمیز نگه داشتن منزل با شما باشد! شما تقریبا شرایط همان بانوی شاغل و خانه دار ما را دارید با این تفاوت که احتمالا حتی فرق جوهرنمک و وایتکس را ندانید! در عین حال، کسی مسئول پاکیزگی خانه نیست جز شما! هر روز که از بیرون برگردید بوی یک ماده ی غذایی فاسد شده در یخچال، پارکت های کثیف، سرویس های بو گرفته و خاک نشسته روی لبه ی پنجره ها، خستگی را کاملا از تنتان بیرون خواهد کرد!

با این تفاسیر، نظافت منزل دردسرهای بسیار دارد! اما چه باید کرد؟! باید در طول هفته خانه‌ی شلخته را تحمل کنیم و آخرهفته مان را به جای تفریح و استراحت، به عملیات پاکسازی برویم؟! پس زندگی کردن چه می‌شود؟

با مدیریت کردن همه چیز آسان تر است! یکی از اصول مدیریت، واگذاری آن بخش از کارها که بقیه هم می‌توانند انجام دهند به دیگران است! وقتی شما می توانید نظافت منزل خود را به کسانی که شغلشان این است و کار خود را با دقت و کیفیت عالی انجام می دهند بسپارید و خود با خیال راحت، با فرزندتان بازی کنید، به خودتان برسید و با لذت از داشتن یک خانه ی زیبا، به تعطیلات آخر هفته بروید، چرا این کار را نکنید!؟ فراموش نکنید در این زندگی آن چه از همه مهم تر است آرامش شماست. شاید کار ما در ظاهر دادن خدماتی برای نظافت منزل شما باشد، اما در حقیقت بخشیدن آرامش و برداشتن مقدار زیادی از بار روی دوش شماست! آرامش‌تان را از شرکت خدماتی نظافتی آریاپاک بخواهید!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =

رزرو تلفنی نظافتچی