تمیز کردن آشپزخانه را ساده کنید

همه رازهایی که برای برق انداختن آشپزخانه نیاز دارید

راهنمای تمیز کردن آشپزخانه

تمیز کردن آشپزخانه چنان اهمیتی دارد که از دید هیچ یک از اعضای خانه پوشیده نیست. آن هم به این دلیل که تمام کارهای مربوط به پخت و پز و یا خورد و خوراک به آشپزخانه منتهی می شود. فضای دلپذیر و تمیز آشپزخانه بر زیبایی و حس شادابی و سرزندگی منزل اضافه می‌کند. آشپزخانه کثیف کلافه کننده بوده و خانه ای را که ساکنان آن به خود و سلامتی خود اهمیت نمی دهند، به نمایش می گذارد. 

بنابراین تحت هیچ عنوانی نمی توان آشپزخانه را به حال خود رها کرد. آشپزخانه به مانند کارگاهی در منزل می ماند که سلامتی و بهروزی اعضای خانه را تامین می کند. در واقع این قلب تپنده منزل نیاز به توجه و مواظبت همگانی را می طلبد. اما تمیز کردن و تمیز ماندن آشپزخانه برای خودش تبدیل به یک دغدغه و مشکل بزرگ تبدیل شده است. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم با ارائه راهکارهایی این مشکل پیچیده را برای شما ساده کنیم. 

بنابراین تا انتهای این مقاله با ما باشید.

بعد از تمیز کردن آشپزخانه آن را تمیز نگه داریم

خیلی وقت ها زحمت تمیز کردن آشپزخانه را می کشیم و خیلی زود آن را مجدد کثیف تحویل می گیریم. با یک بار غذا درست کردن و خورده شدن غذا و کثیف شدن ظرف ها، انگار آشپزخانه از هم می پاشد. می بینیم که کابینت و سینک ظرفشویی از وسایل آشپزی و ظروف کثیف پر شده. در این میان گاز هم از لکه و روغن غذا بی نصیب نمانده و شما هم دیگر از کارهای آشپزی خسته شده اید.

تمیز نگه داشتن آشپزخانه

موضوع این است که تمام این کارها الان جمع شده و همین که به تمیز کردن این وضعیت فکر می کنیم دچار خستگی می شویم. پس چه بهتر که کارها را به نحوی انجام دهیم که اینطور روی هم تلنبار نشوند. اما چطور؟

از فرصت استفاده کنید و به تمیز کردن آشپزخانه بپردازید

وقتی در حال آشپزی هستید در زمان هایی که دست شما خالی می شود ظرف های کثیف شده را کم کم بشویید. همینطور وسایلیی را که برای پخت غذا بیرون آورده اید سر جای خود برگردانید. در واقع زمانی آشپزی شما تمام می شود که کارهای حاشیه ای آن را انجام داده باشید. هیچوقت آشپزخانه را با وسایل و ظروف کثیف و از هم پاشیده بعد از پخت غذا رها نکنید. بعد از مدتی به این کار عادت کرده و بخشی از آشپزی شما می شود.

بعد از غذا به داد آشپزخانه برسید

بعد از غذا شاید خیلی سنگین شویم و حوصله رسیدگی به آشپزخانه را نداشته باشیم. اما همانطور که میدانید داشتن کمی تحرک به هضم غذا و سلامتی بدن کمک می کند. پس چه بهتر که با این عنوان از فرصت استفاده کنیم و ظرف های کثیف شده را فوری بشوییم. از طرفی اگر گاز کثیف شده، سریع تر آن را تمیز کنیم وگرنه لکه ها و چربی ها روی اجاق جا خوش میکنند و بعد به سختی و با کار بیشتری پاک می شوند.

تمیز کردن آشپزخانه

چه بهتر که ظرف ها را داخل ظرفشویی ریخته تا خیس بخورند و در این زمان شما اجاق گاز را تمیز کنید. با این کار هم گاز سریع تر و راحت تر تمیز شده و هم ظرف ها راحت تر به شستشو می رسند. بعد از شستن ظرف ها هم سینک را تمیز کنید.

برای تمیز کردن آشپزخانه، هیچ کاری را به حال خود رها نکنید

سعی کنید هیچ کاری را به حال خود رها نکنید. حتی اگر به یخچال سر زدید و میوه خراب شده یا غذای مانده دیدید تکلیف آن را همانجا روشن کنید و به بعد موکول نکنید. اگر کف آشپزخانه هنگام کار کثیف شد همانجا آن را تمیز کنید. این فرستادن کار به زمان های بعدی کار روی کار می آورد و تمیز کردن را تبدیل به دغدغه می کند. 

خیلی وقت ها کارها را با امید یک روز تعطیل رها کرده و مجبوریم تمام روز تعطیل را صرف کارهای نا تمام کنیم. آخر هم برخی کارها باقی می مانند و باز به یک روز تعطیل دیگر منتقل می شوند.

تمیز کردن آشپزخانه را با برنامه درست شروع کنید

اگر همیشه یا در اکثر اوقات توجه ویژه ای به تمیز ماندن آشپزخانه داشته باشید، زحمت تمیزی اساسی آن کم می شود. اما در کل تمیز کردن و برق انداختن آشپزخانه زحمت خودش را می طلبد و به راحتی قابل انجام نیست. وقتی یک روز تعطیل با آشپزخانه ای پر از کار مواجه می شویم نمی دانیم از کجا شروع کنیم و آشفته می شویم. پس بهتر است کارها را به ترتیبی پیش ببریم که تمیز کردن را برای ما ساده کند.

قبل از اینکه به آشپزخانه حمل کنید، برنامه ای بریزید و طبق آن کارها را پیش ببرید. البته در نظر بگیرید که بعضی کارها لازم نیست هر هفته انجام شود بلکه می تواند ماهی یک بار یا فصلی یک بار باشد.

آشپزخانه را جمع کنید

شرط ابتدایی تمیز بودن هر آشپزخانه جمع و جور کردن و شستن ظرف ها می باشد. پس ابتدا تمام وسایل را سر جای خود قرار دهید و سپس اقدام به شستن ظرف ها کنید. قبل از شستن ظرف ها نیز تمام ظروف کثیف منزل را به سینک منتقل و برای شستشوی راحت تر بگذارید خیس بخورند. 

اجاق گاز را تمیز کنید 

در مورد گاز پاک کردن لکه های چرب و سخت شده مشکل اصلی می باشد. راه حل سریع استفاده از جوش شیرین به همراه کمی نمک و آب می باشد. این مخلوط را با دستمال روی گاز و حتی داخل فر بکشید تا مثل روز اول تمیز شود. در صورتی که لکه ها و کثیفی خیلی سخت شده بود می توانید از سرکه سفید نیز استفاده کنید. 

تمیز کردن اجاق گاز

تمیز کردن یخچال

وقت آن رسیده که به یخچال یعنی جایی که مواد غذایی خود را نگه می دارید سرک کشیده و وضعیت آن را بهبود ببخشید. ابتدا یخچال را خالی کنید و تمام غذاهای مانده، خوراکی های فاسد شده و تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید. قفسه ها و تمام کشوهای یخچال را بیرون بکشید و به خوبی بشویید و بگذارید خشک شوند. در نهایت داخل یخچال را با مخلوط سرکه، جوش شیرین و آب داغ و با کمک یک اسفنج تمیز کنید. 

تمیز کردن یخچال

تمیز کردن ماشین لباسشویی

این کار لازم است هر چند وقت یک بار انجام شود. کشوی پودر ماشین لباسشویی را با آب و جوش شرین پر کنید. داخل خود ماشین را نیز سرکه بریزید و بگذارید بچرخد این مواد کثیفی های و رسوبات داخلی ماشین لباسشویی را به خوبی تمیز می کنند. در نهایت نیز با کمی الکل و یک دستمال لاستیک دور دهنه آبکش ماشین را تمیز کنید. به هیچ عنوان این لاستیک را از ماشین لباسشویی  جدا نکنید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن کابینت 

به این منظور تمام کابینت ها را تخلیه کرده و وسایل بلااستفاده را دور می ریزیم. برای تمیز کردن می توانید از مخلوط آب و سرکه بهره ببرید. بدنه بیرونی و داخلی را به خوبی تمیز کنید و در نهایت ظرف ها را برگردانید. ظروف را به نحوی بچینید که پر استفاده دم دست باشد.

تمیز کردن سینک ظرفشویی

در انتهای تمیز کردن آشپزخانه بعد از اتمام تمیز کردن سایر وسایل نوبت به تمیز کردن سینک ظرفشویی می رسد. برای تمیز کردن ظرف شویی می توانید از شوینده های طبیعی مثل سرکه سیب یا سفید و جوش شیرین بهره ببرید. به هیچ عنوان برای تمیز کردن از اسکاج استفاده نکنید چون ممکن است روی سینک خط بیندازد. در نهایت اگر خواستید سینک شما برق بزند روغن زیتون را روی بدنه سینک اسپری کنید. 

تمیز کردن سینک گرانیتی

تمیز کردن کف آشپزخانه

آخرین مرحله را به تمیز کردن کف آشپزخانه اختصاص دهید. بهتر است که مرتب کف آشپزخانه را با مواد طبیعی تمیز کنید. موادی مثل سرکه و آمونیاک برای تمیز کردن کف آشپزخانه مناسب می باشد. به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی استفاده  نکنید که به کفپوش ها آسیب وارد می کند.

تمیز کردن کف آشپزخانه

سخن آخر درباره تمیز کردن آشپزخانه

موارد دیگری مثل هود و یا ماشین ظرف شویی نیز هرچند وقت یک بار تمیز کنید. همانطور ک گفتیم به هیچ عنوان کارها را تلنبار نشود. برای پیشبرد بهتر کارها حتما برنامه ای داشته باشید و فقط کار را شروع کنید تا هرچه زودتر تمام شود. در انتهای مقاله باز هم اشاره می کنم که تمیز نگه داشتن مرتب خیلی راحت تر از تمیز کردن ناگهانی کثیفی ها می باشد. به خصوص برای بانوان و افراد شاغلی که در منزل هم خانه داری می کنند. 

راستی برای تمیز کردن آشپزخانه می توانید از اطلاعات مقاله تمیز کردن آشپزخانه در ۶ مرحله بهره ببرید.

نظرات و پیشنهادات خود را در مورد تمیز کردن آشپزخانه در کامنت ها با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + دو =

رزرو تلفنی نظافتچی