راهنمای نظافت آشپزخانه در ۶ گام

چگونه آشپزخانه را نظافت کنیم؟

 بهار بهترین فرصت است که به آشپزخانه تان سر و سامانی بدهید و آن را برق بیاندازید. حتی اسم نظافت آشپزخانه هم خیلی از مردم را به وحشت می اندازد. اما حقیقت این است که با کمی پشت کار و یک برنامه ریزی مناسب می توانید ظاهر آشپرخانه را دگرگون کنید.

تجهیزات نظافت آشپزخانه را آماده کنید

خیلی مهم است که قبل از شروع نظافت همه لوازم نظافت را آماده کنید و در دسترس بگذارید، زیرا اگر شوینده تان تمام شود یا به وسیله ای نیاز پیدا کنید خیلی سخت است که کار را نیمه تمام رها کنید و برای خرید بیرون بروید. شماری از وسایل لازم را در ادامه می‌بینید:

  • یک شوینده ی قوی و چند منظوره یا پارچه های آغشته به آب و صابون
  • اسفنج
  • جارو و کف شوی
  • یک سطل کوچک
  • نردبان کوچک و متحرک
  • جاروبرقی
  • کیسه زباله

حالا که همه ی تجهیزات لازم را در اختیار دارید اول باید یک نظافت اولیه انجام دهید تا فضای کارکردن‌تان آماده شود. ظرف های کثیف را بشویید و هر خرت و پرتی را که جایش در آشپزخانه نیست از آن خارج کنید.

از کابینت ها شروع کنید

تمام موادغذایی، ادویه جات و سایر وسیله ها را از کابینت های آشپزخانه خارج کنید و روی میزکار قراردهید. برچسب ها را بررسی کنید و هر چیزی که تاریخش گذشته، یا خالی است دور بیاندازید. این هم فکر خوبی است که فهرستی از چیزهایی که دور می اندازید تهیه کنید تا در صورت لزوم آنها را جایگزین کنید.

نظافت آشپزخانه

مواد غذایی مانند آرد، ماکارونی و برنج را در ظرف های دربسته با برچسب نامشان قرار دهید تا تازه بمانند و راحت الاستفاده باشند. همه ی قفسه ها را کاملا تمیز کنید و دستمال بکشید و وقتی خشک شدند محتویاتشان را سر جای خود بگذارید. همیشه قدیمی ترین اقلام را جلوتر قرار دهید تا زودتر استفاده شوند.

فکر می‌کنید نظافت آشپزخانه (که بخشی از خدمات نظافت منزل است) دشوار است؟ برای اعزام نظافتچی حرفه ای برای نظافت آشپزخانه تان و سایر بخش های خانه تان با ما تماس بگیرید.

سر و سامان دادن به یخچال و فریزر

یخچال را از برق بکشید و محتویاتش را تا پایان نظافت در یک مکان خنک قرار دهید. برچسب ها را چک کنید و هر چه تاریخ انقضای آن گذشته را بیرون بیاندازید.

هر یک از قفسه ها و کشوها را بیرون بیاورید و آنها را به خوبی با آبگرم و یا شوینده تمیز کنید. برای از بین بردن بوی های نامطبوع، ترکیبی از جوش شیرین، آب و سرکه تهیه کنید. سپس، با دستمال دیواره ی یخچال را به این ترکیب آغشته کنید. برای از بین بردن برفک و یخ از وسایل مخصوص پلاستیکی استفاده کنید.

بعد از نظافت، همه ی قفسه ها و کشوها را سرجایشان بگذارید.

تمیز کردن اجاق گاز

پیش از استفاده از یک شوینده قوی حتما از تهویه مناسب آشپزخانه مطمئن شوید. بخش های جانبی اجاق گاز را جدا کنید و بشویید. از یک چنگال یا لبه ی چاقو برای پاک کردن تکه های غذا استفاده کنید و در عین حال حتما به راهنمای گاز توجه کنید تا آسیبی به آن وارد نشود و تغییری در بخش های خطرناک صورت نگیرد .

حداقل سی دقیقه صبر کنید تا شوینده گاز پاک کن اثر کند و سپس از یک برس نسبتا زبر برای تمیز کردن آن استفاده کنید. البته مواظب بخش‌های شیشه‌ای یا بخش‌هایی که احتمال ساییده شدن دارند، باشید. مواظب باشید آلودگی های بخش پاک شده با دستمال به نواحی دیگر منتقل نشود و هرچند دقیقه دستمال را پاک و تمیز و یا تعویض کنید. بخش های جانبی را سرجایشان بگذارید و پاکسازی قسمت های بیرونی را آغاز کنید.

تمیز کردن لوازم خانگی دیگر

تمام لوازم خانگی را یکی پس از دیگری تمیز کنید تا کار به پایان برسد. بخش های داخلی برخی از لوازم خانگی مانند ماشین ظرفشویی و لباسشویی نیاز به نظافت ندارند، اما به هرحال بخش خارجی آنها باید با شوینده یا صابون مایع پاک شود.

چگونه آشپزخانه را تمیز کنیم؟

قدم آخر، میز آشپزخانه و کف زمین

حالا اکثر آشپزخانه باید تمیز باشد. پس وقت آن است که وارد مرحله نهایی شویم. هرچیزی که روی میز آشپزخانه مانده را بردارید و آن را دستمال بکشید. اگر میز گرانیتی یا شیشه ای است با شوینده مناسب آن را طوری تمیز کنید تا برق بیافتد و اگر چوبی است از جلا دهنده هم استفاده کنید.

برای نظافت کف آشپزخانه ابتدا آلودگی ها و گرد و خاک سطحی را پاک کنید و سپس با کف شوی لکه های عمقی تر و مهم تر را پاکسازی کنید.

شاید نظافت آشپزخانه در ابتدا کار دشواری به نظر برسد ولی با تقسیم آن به بخش های کوچک می توانید به راحتی تمام آن را به پایان برسانید تا بهار امسال آشپزخانه تان فوق العاده به نظر برسد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + هفده =

رزرو تلفنی نظافتچی